Byggahus.se

Vad är det för djur som byggt bo?

1. D
    Medlem · 10 inlägg

de Nos

Medlem
    Nybyggda odlingslådor 0,5 m höga och nu ser det ut så här i en av dem, vad är det för djur som byggt bo? Närbelägen odlingslåda använder grannens katt som toalett. Inte riktigt vad jag planerade för....

2. Jiji
    Medlem · 2 467 inlägg
    Ny fin jord utan växtlighet är svårt att motstå för många djur. Gräv runt lite och stör, kanske är det råtta, fast hålet är väldigt stort, i kaninstorlek tycker jag. (?) Men täck över alla lådor med odlingsväv eller dylikt.

Kan den som gräver komma ner under lådan? Eller är det botten/plattor?

3. D
    Medlem · 10 inlägg

de Nos

Medlem
    Ett lager grus i botten, på det täckduk som går upp längs kanterna och utifrån ser det helt orört ut runt. Lite rädd av mig så jag har inte vågat mig fram och störa!

4. D
    Medlem · 10 inlägg

de Nos

Medlem
    Går kanin upp i upphöjda lådor också? Hellre kanin än råtta om jag får välja...

5. Jiji
    Medlem · 2 467 inlägg
    Tja kaniner kan ju hoppa rätt högt. Men det är kanske inte jättetroligt. Kan ju vara en katt som grävt också...

Men gräv runt lite i lådan så stör du det som ev är där. Och täck sedan lådan.

6. Jiji
    Medlem · 2 467 inlägg
    Det är ju hursomhelst inget farligt djur. Om det är djur där ens. Troligen är det bara någon som grävt och sedan gått sin väg.

7. D
    Medlem · 10 inlägg

de Nos

Medlem
    Stort tack för ditt svar! Jag får samla mod och gräva lite i kanten först...

8. D
    Medlem · 10 inlägg

de Nos

Medlem
    Ok hoppas på det! Täckning fixas imorgon!

9. Jiji
    Medlem · 2 467 inlägg
    Tryck ner spaden snabbt och rejält och backa om du känner dig osäker. Men betänk att i den mån det är djur i lådan är de räddare för dig än du för dem.

10. D
    Medlem · 10 inlägg

de Nos

Medlem
    Vill ju inte skada något djur heller! Vill bara att det ska flytta

• Laddar…
  11. Jiji
    Medlem · 2 467 inlägg
    Det är nog ingen risk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.