Hej!
Jag undrar ifall någon vet ifall dessa har någon funktion?
På andra våning i huset sitter det två stycken. De är spikade från utsidan med minst en spik i varje planka av den liggande panelen.
Jag började bända loss den ena, och då ser man hur den är spikad, som syns på ena kortet, men ångrade mig då jag var osäker på varför de sitter där.
De sitter inte fast mot golvet på något sätt.
Kan de ha någon stadgande funktion? Eller kan det vart så att när man byggde huset så stadgade man upp under tiden man gjorde fönsterna, och att dom sedan blivit kvar?
Denna delen av huset har tidigare vart helt oinredd men vi håller på att göra sovrum här nu, Har gjort innertak och ska pappaspänna väggarna, så dessa är verkligen i vägen.
Jag undrar ifall någon vet ifall dessa har någon funktion?
På andra våning i huset sitter det två stycken. De är spikade från utsidan med minst en spik i varje planka av den liggande panelen.
Jag började bända loss den ena, och då ser man hur den är spikad, som syns på ena kortet, men ångrade mig då jag var osäker på varför de sitter där.
De sitter inte fast mot golvet på något sätt.
Kan de ha någon stadgande funktion? Eller kan det vart så att när man byggde huset så stadgade man upp under tiden man gjorde fönsterna, och att dom sedan blivit kvar?
Denna delen av huset har tidigare vart helt oinredd men vi håller på att göra sovrum här nu, Har gjort innertak och ska pappaspänna väggarna, så dessa är verkligen i vägen.
Om ytterväggarna är gjorda som vanligt med stående reglar så ser jag ingen funktion i dom här 2 stolparna. Antar att dom inte är genomgående till bottenvåningen?
Fortsätt att riva den som du påbörjat OCH inspektera NOGA hela tiden när du ta bort den. Beakta om du märker att det är några okända krafter som du kan känna under rivningen. Kolla ytterväggens stabilitet hela tiden.
Fortsätt att riva den som du påbörjat OCH inspektera NOGA hela tiden när du ta bort den. Beakta om du märker att det är några okända krafter som du kan känna under rivningen. Kolla ytterväggens stabilitet hela tiden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
det vore ju en plan som borde fungera, men hur kraftiga reglar skulle behövas tro? de som sitter där nu är ju väldigt rejäla. Men med flera och dessutom typ plyfaskivor på så borde de inte behövas så kraftig dimension?V V70pappa skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du behöver ange dimensionerna på de stående reglarna liksom avståndsmått. Beskriv även hur de är infästa upp- och nertill. Vad har den liggande planken för dimensioner och är den spontad? Beskriv även hur resten av huset är byggt. Byggnadsår är en viktig uppgift. Utan fler uppgifter är det svårt att lämna pålitliga råd.
J justusandersson skrev:Du behöver ange dimensionerna på de stående reglarna liksom avståndsmått. Beskriv även hur de är infästa upp- och nertill. Vad har den liggande planken för dimensioner och är den spontad? Beskriv även hur resten av huset är byggt. Byggnadsår är en viktig uppgift. Utan fler uppgifter är det svårt att lämna pålitliga råd.
Dom har olika dimensioner, den ena är cirka 210x70mm och den andra 160x70mm.
Går hela vägen från strax ovanför golvet till vad som innan var den högsta plankan (innan jag la till ytterligare två plankor på höjden)
avståndet mellan dom är ungefär 2,8 meter.
huset är byggt 1936. På andra sidan av huset på ovanvåningen har dom valt att bygga kattvindar, alltså väggar, där dess sitter. Medan denna sidan var helt oinredd.
Utanför plankorna kommer fasadbrädorna, cirka 28mm brädor.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg