4 044 läst · 32 svar
4k läst
32 svar
Vad är den största anledningen till att kalkylen på ett nyckelfärdigt hus spricker ?
Älvsbyhus försäljare som gör kalkylen har oftast eget företag vid sidan om, därför dom vill att du ska ta dom för att fixa markentreprenaden. Jag byggde precis färdigt med Älvsbyhus, allt gick perfekt och har speglat kalkylen väldigt bra även markarbetet. Men det enda jag ångrar är att jag just valde "älvsbyhus" till att göra markarbetet, man hade nog utan problem kommit undan billigare med annan entreprenör på våran tomt. Men men, jag valde säljarens för att undvika att det skulle bli något käbbel sedan när Älvsbyhus kommer och sätter grunden och gör den färdigt, ifall det skulle vara något fel. Men man har valet att kunna välja egen markentreprenör, så ta kontakt med några och be kom komma ut och kika för offert.
I övrigt så har kalkylen stämt perfekt med det vi skrev från början, och jag är väldigt nöjd med bygglaget vi hade samt kvaliten på huset nu när det är färdigt
vi hade tillval för omkring 470 tusen
(inklusive garage då) men det var faktist värt varende krona för allting "extra" man kunde välja till =) Tänk också på att priset för garageplatta tillkommer, t.ex. vi valde ett garage för 117k men det tillkom en garageplatta på 47k. Mvh
I övrigt så har kalkylen stämt perfekt med det vi skrev från början, och jag är väldigt nöjd med bygglaget vi hade samt kvaliten på huset nu när det är färdigt
Som redan har skrivits markarbeten och tillval man lägger på under resans gång. Vet själv byggde nytt för 3 år sen och gick över kalkylen med bla Markarbete 140 000 mer för att dom fick spränga mer än beräknat. Tillval är lätt att man missar att tex el som ofta kostar en del om man lägger till det. Men ett tips tänk inte på att snåla på vitvaror och "det gör vi sen" det blir ofta dyrare i längden. Så skulle säga att markarbeten är den svåraste delen att pricka rätt på. Nog inte fel att på kalkylen lägga på 5-10% så är ni nog nära sanningen på vad slutnotan blir till slut. Det är många kostnader som man kanske inte tänker på. Jag missade 300 000 på 4 600 000 för saker förändrades lite på vägen. Men är läget rätt så kör bara och några 100 000 mer blir inte så mycket i slutet då ni kommer bo billigt i nytt hus. Skulle säga att det är mer risk att köpa gammalt hus. Nytt är säkrare på kalkylen.M Majken84 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
KA, nybyggnadskarta och fiber ser jag inte på kalkylen. Det kan bli typ 75k.
H Husgubbe skrev:Som redan har skrivits markarbeten och tillval man lägger på under resans gång. Vet själv byggde nytt för 3 år sen och gick över kalkylen med bla Markarbete 140 000 mer för att dom fick spränga mer än beräknat. Tillval är lätt att man missar att tex el som ofta kostar en del om man lägger till det. Men ett tips tänk inte på att snåla på vitvaror och "det gör vi sen" det blir ofta dyrare i längden. Så skulle säga att markarbeten är den svåraste delen att pricka rätt på. Nog inte fel att på kalkylen lägga på 5-10% så är ni nog nära sanningen på vad slutnotan blir till slut. Det är många kostnader som man kanske inte tänker på. Jag missade 300 000 på 4 600 000 för saker förändrades lite på vägen. Men är läget rätt så kör bara och några 100 000 mer blir inte så mycket i slutet då ni kommer bo billigt i nytt hus. Skulle säga att det är mer risk att köpa gammalt hus. Nytt är säkrare på kalkylen.
Helt rätt tänkt
R Rezzmaistro skrev:Älvsbyhus försäljare som gör kalkylen har oftast eget företag vid sidan om, därför dom vill att du ska ta dom för att fixa markentreprenaden. Jag byggde precis färdigt med Älvsbyhus, allt gick perfekt och har speglat kalkylen väldigt bra även markarbetet. Men det enda jag ångrar är att jag just valde "älvsbyhus" till att göra markarbetet, man hade nog utan problem kommit undan billigare med annan entreprenör på våran tomt. Men men, jag valde säljarens för att undvika att det skulle bli något käbbel sedan när Älvsbyhus kommer och sätter grunden och gör den färdigt, ifall det skulle vara något fel. Men man har valet att kunna välja egen markentreprenör, så ta kontakt med några och be kom komma ut och kika för offert.
I övrigt så har kalkylen stämt perfekt med det vi skrev från början, och jag är väldigt nöjd med bygglaget vi hade samt kvaliten på huset nu när det är färdigtvi hade tillval för omkring 470 tusen
(inklusive garage då) men det var faktist värt varende krona för allting "extra" man kunde välja till =) Tänk också på att priset för garageplatta tillkommer, t.ex. vi valde ett garage för 117k men det tillkom en garageplatta på 47k. Mvh
Trevligt att höra , hoppas det går lika bra för oss
Byggel behövs inte med Älvsbyhus, dom kopplar in direkt el eftersom allt finns från fabriken skriv pm om du vill ha saker relaterat till avgifter osv samt andra frågor ifall du har eftersom jag precis byggt
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Hur mycket kommer ni att låna av banken?
Pantbrev på 2 mille kommer att kosta 40.375 kr.
Inga småpengar direkt.
Pantbrev på 2 mille kommer att kosta 40.375 kr.
Inga småpengar direkt.