Vad är billigast och bäst - måla eller kakla ett badrum?

6k läst  27 svar

1. C
    Medlem Nivå 5
    Om man bygger nytt och anlitar hantverkare för jobbet, vad blir då bäst och/eller billigast - att måla eller kakla väggarna? Någon som har någon aning om arbetskostnaden/m2 för ett sådant jobb?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Våldsamt mycket billigare med målade väggar. Vad som är bäst är en ganska komplex fråga, men de nya keramiktätskikten är tätare än färgsystemen i alla fall. I duschen bör man inte ha målat i alla fall.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Kan slänga in en ungefärlig siffra då jag håller på med båda delarna just nu.
    Kaklar och klinkrar ca 9m2 till en materialkostnad av 15000:- och målar även ca 9m2 vägg, vilket går på ca 1500:- inlkusive glasfiberväv.
    Så i mitt fall är det faktor 10, och då har vi inte något superdyrt kakel/klinkers.

/Johan

4. J
    Medlem Nivå 15
    Och då har du inte räknat med skillnaden i arbetskostnad om man anlitar hantverkare..

5. P
    Medlem Nivå 2
    Exakt.
    Undra om vi inte kommer att börja se en vänding i vägg och golvbeklädnad i badrum framöver. En målad vägg kan man dessutom måla om hyfsat enkelt om man tröttnar på färgen. Rätt nöjd att vi valde att måla så mycket som vi gjorde.

6. A
    Medlem Nivå 7
    varför bör man inte ha det i duschen?

7. J
    Medlem Nivå 15
    Det finns, mig veterligen inga färgsystem som klarar det. Jag tror till och med att det inte finns några som klarar Boverkets nya krav på ånggenomgångsmotstånd.

8. A
    Medlem Nivå 7
    Så det funkar inte med våtrumsväv å färg med andra ord? ( måste överbevisa sambon) Har vänner som har gjort om sitt badrum och målat med färg avsett för båtar. Epoxi tror jag den hette!?? Är det nån annan här som har erfarenhet utav det?

9. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Herregud. Jag gick en tvådagarskurs, för att få använda epoxi, bara teoretisk....
    Ska du måla med epoxi, vänd dig till en firma som har behörighet. Effekten av felaktig hantering av epoxi kan komma efter tio år. Hälsa dina vänner det. (Dom kanske har epoxiutbildning iofs)

10. J
    Medlem Nivå 15
    Huruvida det funkar kan jag inte uttala mig om, men det är garanterat inte godkänt av försäkringsbolagen.

11. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Är du helt hundra på detta? Alla våtrumssystem är väl godkända att använda i dusch?

12. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, inte efter att de nya kraven på ångmotstånd kom. Egentligen är de inte godkända som tätskikt någonstans i rummet längre, då de inte uppfyller kraven i BBR. Detta gäller i och för bara nybyggen, men jag pratade med en tekniker på Länsförsäkringar som sade att de inte godkänner våtrumsfärg som tätskikt i badrum alls.

13. S
    Medlem Nivå 1
    Betyder det att vedertagna färgtillverkares system för vattentätt med väv inte hör hemma i våtrum?

14. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Mycket bra fråga. Jag pysslar med det titt som tätt, så det hade varit intressant att veta. Om det är så, så borde ju inte färgtillverkarna få sälja/tillverka sådana system

15. J
    Medlem Nivå 15
    Som jag uppfattat det blev det lite panik bland färgtillverkarna när de insåg att deras system inte uppfyller BBR krav på ångmotstånd. Nya produkter är säkert på gång.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: