Vad är billigast - måla eller tapetsera?

10k läst  15 svar

1. C
    Medlem Nivå 5
    Vad blir billigast i ett nybyggt hus - att anlita en hantverkare för att måla eller tapetsera? Räknat på "genomsnittsdyrt" material för båda sakerna?

2. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Måla med standardkulör, det är dessutom billigare att underhålla märken och borrhål. Sätter ni färdiglackad taklist så kan ni dessutom skippa hela karusellen runt att mjukfoga i efterhand och sparmåla.

3. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Målning är helt klart billigare. det är lika mycket underarbete för bägge delarna och att måla två gånger tar lika långt tid (om du har flera rum att måla. Det som gör målningen billigare är materialet.

Målning är också mer praktiskt när det kommer till underhåll som Apprentice skrev men också om du vill byta färg/kulör. Det är ju bara att måla om.

4. C
    Medlem Nivå 5
    Vi kommer att anlita hantverkare, inte göra det själva. Så det är inte mer tidskrävande att måla och göra förarbete för att måla?

Mjukfoga och sparmåla är grekiska för mig ... =) Men lister vet jag att snickaren kommer att ta hand om och de är färdigmålade.

5. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Det måste spacklas helt oavsett och det måste slipas lika jämnt för att resultatet ska bli perfekt.

6. C
    Medlem Nivå 5
    Så vilket blir då billigast när allt arbete är utfört?

7. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Min bedömning är att målningen blir billigare.

8. C
    Medlem Nivå 5
    Ok, det låter ju bra. Hur mkt billigare tror du? Någon som har en annan åsikt?

9. Loner
    Medlem Nivå 6
    Målar ni direkt på gipsen, eller sätter ni väv?

/L

10. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Vi har målat direkt på gipset, alltså hoppat över microliten.

11. L
    Medlem Nivå 2
    En fråga då, har ni satt någon "tejpremsa" i skarvarna eller har ni spacklat där med ? spackla i hörn är det svårt eller klarar en normalbegåvad det?

12. L
    Medlem Nivå 2
    Kom på en fråga till :) måste man grunda innan man målar eller målar man typ två gånger och det räcker? är i valet och kvalet om vi skall göra det själva, men huskalkylen har skenat så vi kanske måste :eek:

13. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Jodå, både skarvar och hörn är både remsade och spacklade. Att spackla hörn är lite meckigt om man aldrig gjort det förr men man lär sig snabbt.

14. zno
    Medlem Nivå 7
    Baserat på den kalkyl jag själv fått för mitt nybygge så måste jag svara tvärtom mot tidigare inlägg.

Måla är dyrare än att tapetsera i ett nybygge.

15. C
    Medlem Nivå 5
    Det kanske hänger på om hantverkaren sätter microlit eller inte då? Vad blir skillnaden för resultatet?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: