Vi ska snart flytta in i ett 1.5 plans 70-tals hus, 116kvm, som står på betongplatta, med en luftvärmepump och sen direktverkande elradiatorer och undrar lite vad ni betalar i elkostnader för liknande hus?

Innan har det bott en gammal dam där och årsförbrukningen har legat på 13000 kwh, men det känns väldigt lågt, även för en äldre person som kanske bara duschar en gång i veckan. Eller vad tror ni?

Elradiatorerna är original just nu, såna där som blir riktigt heta när man rör vid dem. Vi hade tänkt byta ut de till olje-element med appstyrning.

Vi är två vuxna personer som duschar dagligen båda två, så bara där drar det iväg en del. Det här blir vårt första hus.

Någon som har liknande hus? Vad ligger er årsförbrukning på? Dela gärna med er så man får ett hum på vad det kan kosta!

Redigerat:
Även om duschen kanske inte tidigare använts lika frekvent får man krasst räkna med att elvärmen har legat på 24°.

Men risken är också att pensionärskan kört med 16° och huttrat i HellyHansen--utstyr 😉.

• Gilla
  • Haha
hammarfest och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Även om duschen kanske inte tidigare använts lika frekvent får man krasst räkna med att elvärmen har legat på 24°.

Men risken är också att pensionärskan kört med 16° och huttrat i HellyHansen--utstyr 😉.
Ja, haha alltså jag tänker också det, hon passar in i den generationen så hade kunnat resonera så 😅

Men hoppas att hon ändå kört på med värmen och att det som blir dyrare är i så fall vårt duschande, fler omgångar med tvättmaskiner och diskmaskiner.

• Gilla
Stelu
  • Laddar…
galento
Hej , vi har ett hus med något mindre m2 än ni men värmer andra utrymmen
på gården med konvektorelement ( ca 40m2 ) enplans hus med treglas överallt.
Förra årets totala elförbrukning blev 12017 kWh , llvp , el element och ved.
Är det varmt på sommaren går llvp på ac läget ofta.

Vi eldar en hel del ved i köksvedspisen som har ett luftcirkulations system
som tar varmluften från spisen och cirkulerar den i huset. Vi hade också s.k
brödrostar till element och bytte alla till Tego med elektroniska termostater
som är jämnvarma. Har bott i hus med oljefyllda element men ser inga fördelar
med dessa , Tego konvektor elementen har fungerat mycket bra.

Vi är 2 som duschar varje dag och har det varmt och gött i huset. Bilarnas
/ traktorns motorvärmare/kupevärmare , vedkapan , vedklyvar mm är också
med i detta.

Vi har en extra frysbox , tvättmaskin , diskmaskin och torktumlare används när
det behövs 😀

Redigerat:
  • Gilla
Tom6212 och 3 till
  • Laddar…
Att byta till oljeradiatorer gör nog ingen större skillnad för förbrukningen om det inte är något fel på de som finns. Men jag tycker inte det låter så orimligt med 13 000 kWh. Det viktiga är att låta värmepumpen värma så mycket som den kan och försöka dra ner på elementen men det är ju en fråga om komfort med. Sen disk och tvätt hit och dit är inte världens grej skulle jag påstå.

• Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
1,5 plan, 160 kvm, solceller sedan april 2021, elbil sedan maj 2023.
Luftvärmepump och direktverkande elradiatorer.
Noteras bör att vi numera knappt använder elradiatorerna, då luftvärmepumpen funkar mycket bättre sedan vi bytte plats på den och tvingade barnen att lämna sina sovrumsdörrar öppna när de inte var där.
Några av radiatorerna är bytta till oljefyllda, huvudsakligen för att de ger jämnare och skönare värme men också för att de gamla var förtvivlat fula och inte passa in när vi renoverade. Man tjänar inget på elräkningen för att man byter dem. Det vi sparat mest på var nog att döttrarna flyttade hemifrån, ingen elvärme i deras sovrum och markant lägre varmvattenförbrukning.

2024: 13 948 kWh
2023: 12 007 kWh (skaffade elbil i maj)
2022: 12 505 kWh (andra dotter flyttade i januari)
2021: 15 528 kWh (skaffade solceller i april)
2020: 17 008 kWh
2019: 18 933 kWh (första dotter flyttade i juli)
2018: 22 412 kWh
2017: 21 174 kWh (nytt tak i maj)
2016: 20 995 kWh
2015: 20 607 kWh (nytt badrum med elgolvvärme, ny VVB)
2014: 20 854 kWh
2013: 20 111 kWh

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 15 till
  • Laddar…
Det kan ju variera mycket beroende på hur man lever också.

Har iaf ett 140kvm 1½ plan byggt -76 (i Skåne så inte jättekallt). Kör uteslutande llvp förutom lite golvvärme i ett badrum. Två vuxna och två barn i grundskolan. Låg på ca 9500kWh innan jag köpte elbil

Har bytt fönster, dörrar och isolerat lite extra på vinden men ingen överdriven effektivisering annars. Har en kamin som jag trivseleldar i men det gör inte mycket på totalen.

För bäst effekt ska testa att slå av alla direktverkande element och se vad pumpen kan leverera själv. Därefter kan man slå på element ädr det inte riktigt håller värmen.

• Gilla
dsb och 4 till
  • Laddar…
Jag har visserligen elvärme men kör med pelletskamin (ca 12000:-/år) i sydsverige - det är (än så länge) billigare än el och i ett något mindre men nyare hus. Hemma hela dagarna. Duschar dagligen (mkt kort) (även bastu), snålar med allt, 20°-24° rumstemperatur. Mindre än hälften av TS's elkostnad. Vad som verkligen kostar är, förutom duschen, disk/tork/tvätt/ugn. Där kan man rationalisera en hel del. Att automatisera rumsvärmen då man är på jobbet/sover kan också spara en del.

😉😀 Jag är, som synes, en stor fan av pelletskamin som snabbt & effektivt höjer/sänker värmen. Trots alla varningar då den installerades för snart 20 år sedan är den ekonomisk. Det beror ändå lite på rumsfördelningen i huset, min står i vardagsrummet.

Att komma från en varm lägenhet till villaboende blir viss omställning då man inte sett i reda pengar vad värme/varmvatten/vatten kostar. Jag har heller ingen kostnad för LLVP (har dock FTX som drar marginellt).

Kör på som "vanligt" det första året - sedan blir ni mer motiverade av att finna energisänkande åtgärder - i första hand fönster/isolering och de personliga rutinerna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Elen till övrigt gör inte mkt på sig.

2vuxna och 2 barn. Renoverat hus så alla vitvaror är nya. Vi kör disk minst varannan dag men oftast varje. Tvättar när vi behöver och torktumlar när vi behöver. Har tänt där vi vill osv. Ligger runt 350-400kwh på det. Tycker inte det är något att prata om.

Värmen och varmvatten går på gas.
Varmvatten sommartid landar på ung 300kwh. Och samma där det duschas när man vill.

Gas är ju jämlikt med eluppvärmt.

Övrigt är värme och för oss är det detta som sticker iväg. Räknar att värmen för oss är ca 3/4 när det är kallt (runt 0 ner till minus 5). Dvs det som slår absolut hårdast. Och då ligger vi på ca 20,5 grader inne vilket vi tycker är lagom.

Skall lägga på mer isolering på vinden då det nog kommer göra en del.

Och på sikt skall det in en LVVP för att minska kWh:arna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det vi sparat mest på var nog att döttrarna flyttade hemifrån, ingen elvärme i deras sovrum och markant lägre varmvattenförbrukning.
😉 Ungar kostar!

Märks tydligt i EON-statistiken när de varit på helgbesök.

• Gilla
Herr Klocka och 2 till
  • Laddar…
K
Sommarstuga (-79) i Uppland som byggts om till åretruntboende. 100kvm på oisolerad platta. Kopplade 2-glas och otillräcklig isolering. Två vuxna i hushållet.
Eldar ca 1,5-2 kubik per år (kamin).
LLVP + 2 st 1kw radiatorer (oljefyllda).
Värmer upp hundkoja och vaktelhus vintertid.
Ingen el- eller hybridbil.
ca 6990kWh 2023 och 7100kWh år 2024.

Jag tycker att 13 kWh verkar relativt rimligt.

• Gilla
hammarfest
  • Laddar…
Fairlane
13000 kWh låter inte helt orimligt, men det skiljer ju en del på om det är Skåne eller Lappland och det vet vi ju inte.

Byta element kan man väl göra om man vill ha svalare element (större yta), men ekonomiskt är det en förlustaffär.

Det är svårt att uppskatta eftersom vi saknar information, exempelvis var i landet, hur varmt tidigare ägare hade, hur ofta tidigare duschade/badade etc, men 13000 +- 2000 kanske man kan räkna med för att vara någorlunda trygg i uträkningen. Jag har ett hus i Stockholmsområdet, 2 plan (sutteräng), cirka 180 kvm, som varit uppvärmt med elpanna och luft/luftvärmepump. Jag låg runt 20000 kWh, men då har jag också en pool som går på direktel. Så upp till 20000 kommer ni inte om ni inte bor väldigt långt norrut och kör med öppna fönster.

• Gilla
hammarfest
  • Laddar…
H hammarfest skrev:
Vi ska snart flytta in i ett 1.5 plans 70-tals hus, 116kvm, som står på betongplatta, med en luftvärmepump och sen direktverkande elradiatorer och undrar lite vad ni betalar i elkostnader för liknande hus?

Innan har det bott en gammal dam där och årsförbrukningen har legat på 13000 kwh, men det känns väldigt lågt, även för en äldre person som kanske bara duschar en gång i veckan. Eller vad tror ni?

Elradiatorerna är original just nu, såna där som blir riktigt heta när man rör vid dem. Vi hade tänkt byta ut de till olje-element med appstyrning.

Vi är två vuxna personer som duschar dagligen båda två, så bara där drar det iväg en del. Det här blir vårt första hus.

Någon som har liknande hus? Vad ligger er årsförbrukning på? Dela gärna med er så man får ett hum på vad det kan kosta!
Fairlane Fairlane skrev:
13000 kWh låter inte helt orimligt, men det skiljer ju en del på om det är Skåne eller Lappland och det vet vi ju inte.

Byta element kan man väl göra om man vill ha svalare element (större yta), men ekonomiskt är det en förlustaffär.

Det är svårt att uppskatta eftersom vi saknar information, exempelvis var i landet, hur varmt tidigare ägare hade, hur ofta tidigare duschade/badade etc, men 13000 +- 2000 kanske man kan räkna med för att vara någorlunda trygg i uträkningen. Jag har ett hus i Stockholmsområdet, 2 plan (sutteräng), cirka 180 kvm, som varit uppvärmt med elpanna och luft/luftvärmepump. Jag låg runt 20000 kWh, men då har jag också en pool som går på direktel. Så upp till 20000 kommer ni inte om ni inte bor väldigt långt norrut och kör med öppna fönster.
Tack för ditt svar, det ger indikation på vad det kan kosta. Damen som bodde där förut duschade ca 1 gång i veckan fick vi höra, och huset är också i Stockholmsområdet. Hur varmt hon hade det har jag tyvärr ingen aning om, men jag kan gissar på att eftersom hon är den äldre generationen så är nog sannolikheten att hon hellre ville spara in på kostnaden genom att ha det lite kallare, ganska stor.

• Gilla
nator
  • Laddar…
Jag bor i liknande hus (med LLV) När jag bodde ensam låg jag på runt 10 000 kWh. Nu är vi två vuxna men har satt in en kamin, då ligger vi runt 7000-8000 kWH men då eldar vi varje dag på vintern.

• Gilla
hammarfest
  • Laddar…
K
H hammarfest skrev:
Tack för ditt svar, det ger indikation på vad det kan kosta. Damen som bodde där förut duschade ca 1 gång i veckan fick vi höra, och huset är också i Stockholmsområdet. Hur varmt hon hade det har jag tyvärr ingen aning om, men jag kan gissar på att eftersom hon är den äldre generationen så är nog sannolikheten att hon hellre ville spara in på kostnaden genom att ha det lite kallare, ganska stor.
Om ni är två vuxna som arbetar på annat ställe än i hemmet så finns det massor att spara på att sänka temperaturen under del av dagen.
Vi sänker temperaturen på våra element och LLVP nattetid och de dagar ingen av oss arbetar i hemmet.
I början gjorde vi ibland missen att stänga av LLVP, men inte vrida ner termostaten på elementen, vilket faktiskt ledde till en ökad förbrukning kalla dagar. :)
Styr LLVP och element med app.

• Gilla
hammarfest och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.