Byggahus.se

Vacuumventil på vinden eller rör genom taket till avloppets avluftning

1. M
    Medlem · Nivå 10
    Precis som rubriken säger.

Det läcker genom taket längs avloppsavluftningen.

Vad är nackdelen med att ta bort takgenomföringen och sätta en vacuumventil på kallvinden?

2. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Du kan få kondens på insidan av yttertaket som i värsta fall leder till mögel och röta på råsponten.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Har du egen infiltration kommer den dessutom få för lite syre.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Nivå 6
    Avluftningen av avloppet har inget med luften för infiltration att gör, den har sin egna luftning.

5. GoC
    Medlem · Nivå 13
    Hur kan du få kondens på insidan av taket om du monterar en vakuumventil?
    Det får du gärna förklara.

• Laddar…
  6. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Ska till jobbet så hinner inte just nu. Finns trådar om det här på forumet. Luftare på kallvind. Annars tar vi det i eftermiddag

7. GoC
    Medlem · Nivå 13
    Så det är trådar som förorsakar fukt :)
    Jag tror snarare om det blir fel på vakuumventilen och den släpper ut fuktig luft från avloppet i stället för att bara släppa in luft när man spolar och ”skiten” far ut genom ledningen och förorsakar ett undertryck i avloppet.

8. imported_Benno
    Medlem · Nivå 9
    Om det är minusgrader på vinden kan ventilen frysa i öppet läge (har hänt mig) och det blir inte bra. Den kan troligen fastna av andra orsaker (smuts, slitage osv) också.
    Jag pluggade röret och det verkar fungera (inga gurglande vattenlås).

9. O
    Medlem Nivå 2
    Har du ventilerad vind eller inte? Jag vet inga nackdelar med vakuum ventil på vinden men har hört att dom kan frysa och då börja läcka luft/lukt. Själv bytte jag till vakuum ventil för 15 år sen och väldigt nöjd. Har oventilerad vind där det väldigt sällan blir flera minusgrader, hus byggt 1928 med oventilerad vind.

10. GoC
    Medlem · Nivå 13
    Ventilen har en frigolithatt av jusst den anledningen. Men så klart det kan bli fel oavsett. Takgenomföringen kan också läcka, det kan läcka runt skorstenen Mm. Allt kan ske med hus och allt behöver underhåll.
    Finns nog inte en byggnadsdetalj i ett hus som inte kan förorsaka ett problem. Och det är alltid någon som råkat ut för något.
    Hur vanligt det är är en annan fråga.

11. useless
    Lök. · Nivå 25
    Vacuumventiler brukar börja läcka efter några år. Då har du en perfekt mögelodling i undertaket... risken för följdskador är mycket större om det konstant läcker ut varm och fuktig luft under taket jämfört med om det läcker in lite vatten vid regn.

Dessutom mår infiltrationen bättre av den extra syresättning man får frisk luft hela tiden drar igenom.

12. J
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  13. GoC
    Medlem · Nivå 13
    Nu har väl alla inte infiltrationsanlägg, är troligen en minoritet av de som har en vakuumventil monterad.
    Men vi kan väl konstatera att vill man montera en sådan istället för att täta läckaget runt gakgenomförningen så bör den monteras inomhus, helst då i badrummet eller annat lämpligt uppvärmt rum som gör att den inte fryser och att man märker, genom odören, att den är trasig eller på annat vis har hängt upp sig

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 9
    Jag har vacumventilen i sovrummet och det är inga problem (8-10 år). Avloppet går till en 11 m3 tank. Börjar det lukta får man byta ut den.

15. M
    Medlem · Nivå 6