Lokaliserat fas o nolla, men när jag skalade kabeln så ser jorden ut så här!?!?!
Kan jag skarva den i en ubåt med vanlig Ek/Fk till Wago????
Tack för svar
-
-
Bästa svaret
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 325 inlägg 7 nov 2017 15:51Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 20 325 inlägg
- 12 591 gillningar
- 966 bilder och filmer
7 nov 2017 15:51 #2U-båt mot FK går bra, även mot EK om du är noggrann, men använd hellre Wago 221 eller 222.
PS. Har du kontrollerat att skyddsledaren är tillförlitligt skyddsjordad i matande ände? -
Bannad · 6 737 inlägg 7 nov 2017 15:517 nov 2017 15:51 #3
Ser ut som en ledare och mantel .Är det en värmekabel ska du lämna nedan utan åtgärd , då kan du skarva den med vad som helst , tvinna den bara
Ojdå det är en gammal blykabel med manteljord för i tiden så hade man det så , i dag får man inte använda den som jord , endast för att jorda blymanteln , inget bra med den , viker du den så spricker blyet och den är inte längre godkänd om den spricker går av .
Så det du ska göra är att byta den och ev. andra likadana kablar som finns i huset , till
riktiga , till samma sort som kommer in i dosan med brun,blå gulgrön -
7 nov 2017 15:59 #4
Tack. Efter en noggrann titt så får det bli ny kabel och matning som jag vet är ok. Så för att lite snabbt uppgradera uttag och lyse
Igen tack för alla svar!- Laddar…
-
Medlem · Blekinge · 8 014 inlägg 7 nov 2017 16:037 nov 2017 16:03 #5
Varför ska man byta en kabel bara för den är en blykabel? Om den annars är OK? Klart, biledaren får inte ensam vara jord.
Av bilden framgår inte hur många ledare blykabeln har. -
7 nov 2017 16:14 #6
-
Bannad · 6 737 inlägg 7 nov 2017 16:32
-
7 nov 2017 16:44 #8
Dax att stänga tråden. Den kabel är utdömd så nu blir det matning från en dosa som jag vet är okej. Iofs med ett par 5 meter utanpåliggande kabel (inte snyggt) men vad gör man inte för att få lys i mörkret Återkommer med resultatet i ny tråd.
Tack för allas input..- Laddar…
Liknande trådar
-
Tips på alla sorters bra och prisvärda hantverkare verksamheter i Örebro?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Flytta vattnet till köket från källaren, vad behöver jag?
Vatten & Avlopp -
Utrymme för barnvagn/cykelvagn under altan
Byggmaterial & Byggteknik -
Utbyggnad - behöver jag en ny värmepump och i så fall vad?
Värmepumpar -
Fästa bärlina med fasadplugg i betonghålsten gick åt h-vete - vad göra nu?!
Altan & Uteplats