Varför inte dra en 3G2,5mm2 till ett intag nära parkeringen, på egen säkring/grupp, säkrad 16A och köra hane till hona till nedan? På så sätt få V2G i vinter.

Berätta gärna varför detta låter helgalet. Eller om det ens funkar? Tänker att det är samma princip som ett balkongkraftverk (som inte är tillåtet, men pga att nedan inte uppfylls?)

Ponera att detta installeras av behörig installatör/elektriker, med egen grupp/överströmsskydd samt omkopplare som automatiskt kopplar bort vid strömavbrott så det aldrig matas ut på nätet, vad är skillnaden mot fast installerade solceller eller batteri?

https://www.direktronik.se/direktro...ladduttag-till-schuko/?variationCode=20124088
 
Redigerat:
Grundregeln är att använda produkterna till det de är avsedda för. V2L står för vehicle to load, dvs en enskild förbrukare, kanske några få. Det ska alltså inte användas till annat. Problemen ligger i okänd skyddsåtgärd/jordningssystem. För att mata ut på nätet krävs dessutom elektronik som justering av spänning och synkronisering av frekvens och automatisk bortkoppling vid nätbortfall.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Grundregeln är att använda produkterna till det de är avsedda för. V2L står för vehicle to load, dvs en enskild förbrukare, kanske några få. Det ska alltså inte användas till annat. Problemen ligger i okänd skyddsåtgärd/jordningssystem. För att mata ut på nätet krävs dessutom elektronik som justering av spänning och synkronisering av frekvens och automatisk bortkoppling vid nätbortfall.
Finns något sätt att lösa den okända skyddsåtgärden/jordningssystemet? Antar att du menar flytande nolla eller ihopkopplad nolla med jord som även den kanske är kopplad till chassi.

Om man inte vill/behöver skicka ut på nätet, utan bara egenförbrukning, är frekvens- och spänningsjustering någonting man fortfarande behöver göra?
 
Du behöver en laddstation och elbil som stöder V2G. Jag vill inte gå in på några MacGyver-lösningar här.

Det är bara V2L du kan leka med genom att driva några få enskilda förbrukare. Försök inte koppla V2L till hela huset. Vill man tränga lite djupare får man söka efter vad elbilen använder för skyddsmetod, t.ex separation, TN, IT.
 
Idén är inte att göra någon MacGyver metod, egentligen bara för att stilla nyfikenheten genom att utbilda sig på ämnet.

Vad skulle de olika skyddsmetoderna innebära?

Och vad gäller kompatibel laddbox/elbil. Finns det någon laddbox idag som stödjer V2G/V2H som inte är DC/Ferroamp?
 
V2L från bilen ger troligen ingen skyddsjord, men det vet jag inte. Frågan är kanske om man får ge skyddsjord utan ett jordtag. TN-system utan jordtag finns ju inte så man kan undra vad skyddsmetoden skulle kallas.

Så troligen kan V2L liknas vid en galvaniskt separerat system, vilket kan liknas vid en isolertransformator. Du har två poler med 230 V mellan. Även om uttaget på bilen har ett skyddsjordsbleck så är det troligen inte inkopplat. Ett fel mot skyddsjord kommer inte att lösa ut något skydd, utan det blir ett tyst fel. En JFB kommer att vara verkningslös. Det är så alla mindre elverk och inverters fungerar.

Detta är en alldeles utmärkt skyddsmetod, men reglerna för en fast installation säger max 1 förbrukare. Vid flera förbrukare ökar risken för tysta fel som till slut blir farliga.

För att koppla ett sådant system till huset behöver man en neutralpunkt och skyddsjord. Man jordar helt enkelt ena polen som då får bli nolla, och därifrån tar man ut skyddsjord. Den andra polen blir då fas. Man måste därefter hålla reda på fas och nolla för att kunna koppla in mot huset.

Även om elbilen skulle ge en skyddsjord så har man fortfarande ingen koll på fas och nolla eftersom stickproppen kan vändas i uttaget. Så Schuko funkar inte.

Om det finns produkter för V2H/V2G idag vet jag inte, men jag tror det provas. Där vet du bättre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.