Hej,
Jag skulle vilja utvärdera hur en solcellsanläggning skulle generera ström under ett år hos oss.
Jag tänkte därför sätta upp en eller två paneler på stativ, frågan är bara hur jag ska göra för att dra max effekt ur dom för att räkna hur många kWh de skulle leverera.
Jag vill självklart logga denna datan, så jag kan se hur och när den producerar.
Har ni några förslag på hur jag billigast gör detta?
Mvh
M
Jag skulle vilja utvärdera hur en solcellsanläggning skulle generera ström under ett år hos oss.
Jag tänkte därför sätta upp en eller två paneler på stativ, frågan är bara hur jag ska göra för att dra max effekt ur dom för att räkna hur många kWh de skulle leverera.
Jag vill självklart logga denna datan, så jag kan se hur och när den producerar.
Mvh
M
Varför?X xLnT skrev:Hej,
Mvh
M
Det finns data på solinstrålning över året att räkna på annars.
Det finns nog tillräckligt med data redan för att fatta det beslutet.X xLnT skrev:
Har du skugga eller fri sikt hela dagen?
Vad är ditt behov på vintern?
Ok, kan du säga hur många kWh en 300W panel genererade den 6:e, 7:e, 8:e och 9:e Januari 2019 i södra Skåne placerat rakt söderut i 45 grader?A Alexn72 skrev:
Jag kan placera panelerna rakt söderut, kan vara skugga tidigt på morgonen precis innan solen når över träden 100m bort och samma sak på kvällen.
Jag vet inte riktigt mitt exakta behov än, vi har inte flyttat in än.
Det är mer intressant att placera panelen rätt upp då man får fler soltimmar över ett dygn, men samtidigt behöver solpanelen en kylning av baksidan vilket kräver en viss lutning. Vid tester i sol-anläggning i Hästveda fann man att paneler placerade som ett tak med en sida mot öster och en mot väster med en lutning på 15-20˚ var mest effektivast då dom sommartid var solbelysta från klockan 04-22 i motsats till paneler som var riktade mot söder i 45˚ som bara är belysta 06-18
Det är lite detta jag vill utvärdera också, vilken vinkel som blir mest optimal.L Leif i Skåne skrev:Det är mer intressant att placera panelen rätt upp då man får fler soltimmar över ett dygn, men samtidigt behöver solpanelen en kylning av baksidan vilket kräver en viss lutning. Vid tester i sol-anläggning i Hästveda fann man att paneler placerade som ett tak med en sida mot öster och en mot väster med en lutning på 15-20˚ var mest effektivast då dom sommartid var solbelysta från klockan 04-22 i motsats till paneler som var riktade mot söder i 45˚ som bara är belysta 06-18
Du menar att det mest optimala skulle vara att placera den i 90 grader? Hur tänker du med kylning? Skulle det inte räcka med den lilla luftspalten bakom som ventilerar?
Fast med paneler placerade i Öst/Väst tappar man ju halva effekten panelerna kan ge, det känns ju inte optimalt.
Globalstrålningen under jauari har varierat mellan 8 och 18 kWh/m^2 mellan 1983 och 2015. Vad specifika dagar gett är ju inte då intressant. Men den datan finns säkert också.
En 300W panel bör då ge i storleksordningen 2,4-5,2kWh. Bara för att ge ett hum om vad man kan förvänta sig. Per månad då....
En 300W panel bör då ge i storleksordningen 2,4-5,2kWh. Bara för att ge ett hum om vad man kan förvänta sig. Per månad då....
Medlem
· Blekinge
· 11 709 inlägg
Det kan du helt glömma. Man köpa inte en solcellsanläggning för att försörja sig själv med el. Behov och utbyte ligger tidsmässigt för långt ifrån.X xLnT skrev:
Sanningen är att du får se solcellerna som en egen investering, som aktierna. Du investerar typ 100k och sedan får du utdelning i olika former:
* minskad egen elförbrukning som du slipper betala till elleverantören
* sälj av överbliven el till elleverantören
* skatteavdrag för varje såld kilowatttimme
* några små intäkter som egennytta och elcertifikat, inget att bygga på.
Det kan gå runt, eller är en trevlig hobby.
Men det är chimär att tro att man klara sin egen uppvärmning och vv på solceller.
I Malmö går solen upp ca12grader i Januari. Himlen är ju också relativt ljus. Så att sikta lite högre än snitt är nog bra. 80grader kanske. Något åt det hållet i alla fall.X xLnT skrev:Det är lite detta jag vill utvärdera också, vilken vinkel som blir mest optimal.
Du menar att det mest optimala skulle vara att placera den i 90 grader? Hur tänker du med kylning? Skulle det inte räcka med den lilla luftspalten bakom som ventilerar?
Fast med paneler placerade i Öst/Väst tappar man ju halva effekten panelerna kan ge, det känns ju inte optimalt.
Jag vill räkna på det oavsett vad du anser.T Thomas_Blekinge skrev:Det kan du helt glömma. Man köpa inte en solcellsanläggning för att försörja sig själv med el. Behov och utbyte ligger tidsmässigt för långt ifrån.
Sanningen är att du får se solcellerna som en egen investering, som aktierna. Du investerar typ 100k och sedan får du utdelning i olika former:
* minskad egen elförbrukning som du slipper betala till elleverantören
* sälj av överbliven el till elleverantören
* skatteavdrag för varje såld kilowatttimme
* några små intäkter som egennytta och elcertifikat, inget att bygga på.
Det kan gå runt, eller är en trevlig hobby.
Men det är chimär att tro att man klara sin egen uppvärmning och vv på solceller.
Jag skrev väl aldrig att det skulle vara av ekonomiska skäl, kan du bidra med något konstruktivt i min frågeställning får du gärna skriva det istället för att svara utifrån egna antaganden.
Medlem
· Blekinge
· 11 709 inlägg
Va inte sur nu, xlnt. Jag har själv installerat solceller och räknat en hel del. Det finns en mängd mer elle mindre okända faktorer i beräkningen, som ränteläge, framtida elpriser, men framförallt statens subventioner som kan ändras över en natt.
Jag bestämde mig att ha det som hobby som kan gå med vinst efter ett tag. Och för att det är kul. Så jag följer min skörd och egen förbrukning rätt noga. Beskyll mig inte för att jag inte vet vad jag talar om.
Kolla gärna med din kommun om bygglovsbestämmelserna. När jag var igång fick man inte ha en annan vinkel på panelerna än själva taket. Och högst halva takytan. Det sista har ändrats ny.
Som tumregel anser många att man kan skörda ungefär 90% av märkeffekten per år. Har du installerat 5 kWp kan du få ut 4500 kWh per år. I soliga Blekinge lite mer.
Jag bestämde mig att ha det som hobby som kan gå med vinst efter ett tag. Och för att det är kul. Så jag följer min skörd och egen förbrukning rätt noga. Beskyll mig inte för att jag inte vet vad jag talar om.
Kolla gärna med din kommun om bygglovsbestämmelserna. När jag var igång fick man inte ha en annan vinkel på panelerna än själva taket. Och högst halva takytan. Det sista har ändrats ny.
Som tumregel anser många att man kan skörda ungefär 90% av märkeffekten per år. Har du installerat 5 kWp kan du få ut 4500 kWh per år. I soliga Blekinge lite mer.
Jag är inte sur, men du gör antaganden och baserar dina svar utifrån dom, istället för att svara på mina frågor eller bidra med hjälp för att besvara dom. Det är lite frustrerande bara.T Thomas_Blekinge skrev:Va inte sur nu, xlnt. Jag har själv installerat solceller och räknat en hel del. Det finns en mängd mer elle mindre okända faktorer i beräkningen, som ränteläge, framtida elpriser, men framförallt statens subventioner som kan ändras över en natt.
Jag ska inte placera några solceller på taket, de ska stå på marken på stativ. Jag ska räkna på hur mycket jag förlorar genom att gå off-grid med batteri och dieselgenerator.
Jag är fullt medveten om vad vanliga installationer genererar ungefär, men min installation skiljer sig rätt mycket ifrån dessa.
Därför vill jag mäta detta för att få verklig data att basera uträkningarna på.
Så har du förslag på hur jag kan göra detta får du gärna komma med såna ideér.