Hej,
Hur kan man lättast bygga en snygg vindslucka på gaveln?
Har reglat upp och kapat upp hålet, ska bara bygga själva luckan.
Skulle vilja ha något liknande bifogad bild.
Går det montera gångjärnen på insidan tro?
Förmodar att man kanske skulle haft något plåtbleck över och under luckan?
Hur kan man lättast bygga en snygg vindslucka på gaveln?
Har reglat upp och kapat upp hålet, ska bara bygga själva luckan.
Skulle vilja ha något liknande bifogad bild.
Går det montera gångjärnen på insidan tro?
Förmodar att man kanske skulle haft något plåtbleck över och under luckan?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Och ha omfattningen fast på utsidan , då blir det som du vill ha det med en snygg gavel
Samtidigt blir det lätt att öppna och stänga , ingen dörr som kommer i ansiktet och stegen går att ställa direkt mot den nedre brädan
Samtidigt blir det lätt att öppna och stänga , ingen dörr som kommer i ansiktet och stegen går att ställa direkt mot den nedre brädan
Ja, det skulle man kanske kunna...känns lite fel att öppna inåt bara men spelar ju ingen roll.L Liteavvarje skrev:
Är om det regnar in mellan omfattningen och själva luckan.
Min lucka kommer inte hamna riktigt lika högt upp som den på bilden.
Jag kanske krånglar till detta för mycket, bara göra en vanlig lucka med gångjärn och hoppa över omfattningen...
Klart du har rätt det med vatten som kan rinna in , inget bra , lite feltänk av migByggare_Bubbis skrev:
Ja, det skulle man kanske kunna...känns lite fel att öppna inåt bara men spelar ju ingen roll.
Är om det regnar in mellan omfattningen och själva luckan.
Min lucka kommer inte hamna riktigt lika högt upp som den på bilden.
Jag kanske krånglar till detta för mycket, bara göra en vanlig lucka med gångjärn och hoppa över omfattningen...
med en lucka som faller in i panelen så bör du nog sätta ett bleck på undersidan som trycker ut vattnet
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Så här ser det ut i mitt stall alltså:
'
Det är alltså en enkel utåtgående dörr/lucka, som sitter på vanliga grindgångjärn.
Den sitter ju i nivå med ytterpanelen, och inte en droppe regnvatten har kommit in sen den sattes dit.
"Låset", vredet kallas varvel i båtvärlden. En mycket smart och enkel konstruktion som fanns i alla båtar förr.
PS
Innan dörren kom dit byggde getingarna detta enorma bo:
En del av getingarna hade tydligen flyttat hemifrån, för det fanns lite små bon runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
'
Logga in
Skapa konto
Det är alltså en enkel utåtgående dörr/lucka, som sitter på vanliga grindgångjärn.
Den sitter ju i nivå med ytterpanelen, och inte en droppe regnvatten har kommit in sen den sattes dit.
"Låset", vredet kallas varvel i båtvärlden. En mycket smart och enkel konstruktion som fanns i alla båtar förr.
PS
Innan dörren kom dit byggde getingarna detta enorma bo:
Logga in
Skapa konto
En del av getingarna hade tydligen flyttat hemifrån, för det fanns lite små bon runt omkring.