Har monterat själv en takskjutsport från Hörmann 2500x2125. Allt i sin ordning där.

Nu har jag en fråga om utvändigt salning. Portbladsöppningen är nu 220cm djup.

Hittar ingenstans beklädnadsskiva/foder av mått 21/22x220. Säljs ingenstans. Har ringt till olika brädgårdar. OM man nu skulle få beställa det måttet så måste jag köpa ett parti. Är endast i behov av 3 skivor.

Kan man köra råspontskivor av tex mått 22x145 (obehandlade, att jag själv grundmålar & täckmålar) alt att det redan finns mellanstruken och sätter ihop och sedermera kapar själv (längd och bredd).

Såg på gatan att en granne också fick skarva troligtvis med 2st beklädnadsskivor. Sponten skulle se bättre ut i skarvarna och troligtvis täta bättre?!

Jag skulle i sådana fall såga bort sponten/noten åt fasaden till, så den passar mot ett foder runt porten (även spåret in mot garageporten så att det inte kommer något vatten där), sätta brädorna stående på sidorna och liggande upptill, alltså inte små korta stumpar eller skarvar på någon sida...sen utvändig fordring och överbleck enligt konsten regler.

Mottaglig för förslag :)

• Obehandlad träskiva monterad som utvändig salning bredvid en installerad vit takskjutsport i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad takskjutsport i en vit garageöppning med synlig grön isolering i sidorna väntandes på ytterligare salning.
    Skapa konto
Ytterpanel 22*220 brukar väl finnas? Går att köra lite slipmaskin om du inte vill ha sågad ruff yta!

Bara en idé, men en plåtslagare skulle nog kunna göra en snygg salning i plåt som då är helt skarvfri. Du klär in någon bräda för att få rätt synlig tjocklek på det så att säga. Kanske kan vara ett alternativ?

• Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Ytterpanel 22*220 brukar väl finnas? Går att köra lite slipmaskin om du inte vill ha sågad ruff yta!
Tack för input. Det är just det. Tänkt på det också men hittar ingenstans måttet 22x220. Bor i Mälardalen och har ringt till Karl Hedin, Byggmax, Byggma, Beijer och Byggma. Ingen har, inget som lagerförs och dom få som ev kunde beställa måste beställa i ett större parti till butiken och då vill dom inte beställa då jag behöver 3 brädor. Verkar som att 22x195 är det bredaste som finns.

L lingonlingon skrev:
Bara en idé, men en plåtslagare skulle nog kunna göra en snygg salning i plåt som då är helt skarvfri. Du klär in någon bräda för att få rätt synlig tjocklek på det så att säga. Kanske kan vara ett alternativ?
Det tråkiga med plåt är att det är så enkelt att repa och göra fult. Kommer åt med en kratta, en unge kör in med en cykeltrampa, stenskott eller vad som.

L lingonlingon skrev:
Har tänkt på det också. Läst på ett äldre inlägg här i forumet att folk lämnande samma tips. Måste hitta en lokal plåtis som vill göra detta bara :). Ska kolla runt imorgon med plåtslagarfirmor.

• Gilla
lingonlingon
  • Laddar…
N
Hej,
jag körde plywood som jag grundade och sedan målade två gånger.

• Gilla
thomasse
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Det tråkiga med plåt är att det är så enkelt att repa och göra fult. Kommer åt med en kratta, en unge kör in med en cykeltrampa, stenskott eller vad som.
Notis. Har småbarn och ja dom är som barn är. Byggt nytt för 1 år sedan. Garaget och carporten är så gott som klart. I huset är några rum under midjehöjd redan nötta efter alla åkbilar som kört på listerna....jo så repor och skador kommer det att bli :-D

N niklascooke skrev:
Hej,
jag körde plywood som jag grundade och sedan målade två gånger.
Det har jag inte tänkt på. Ett alternativ faktiskt :)

richardtenggren
Jag har rätt tjocka väggar, så jag tog två råplan 170x22 och kexade ihop dessa med dominon. :)
Jag hade kunnat tagit 195or och sågat bort den lilla fasningen som nu hamnade i skarven, men tyckte att det blev bättre med en ”uppdelning”, då det är så djupt.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har rätt tjocka väggar, så jag tog två råplan 170x22 och kexade ihop dessa med dominon. :)
Jag hade kunnat tagit 195or och sågat bort den lilla fasningen som nu hamnade i skarven, men tyckte att det blev bättre med en ”uppdelning”, då det är så djupt.
Ok. Intressant. Har du någon bild på slutprodukten med uppdelningen så att säga? :)

richardtenggren
Det är ju väldigt subtilt, fasen är väl kanske 2x45* eller mindre.

Kanske inte den bästa bilden men;
Brun garageport på ett hus med röd träfasad och molnig himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Det är ju väldigt subtilt, fasen är väl kanske 2x45* eller mindre.

[bild]
Visa bilaga 444508[/QUOTE]

Snyggt och jäkligt snyggt med matchande port i samma färg....:)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
P -Pero- skrev:
Snyggt och jäkligt snyggt med matchande port i samma färg....:)
Tack! :)
Fasadmätarskåpet ska målas :)

Tack! :)
Fasadmätarskåpet ska målas :)
Såklart! Enhetligt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.