Byggahus.se
Vi la om tegeltaket på vårt 1 1/2-planshus för en del år sedan och isolerade då utanpå råsponten med 100 mm cellplast. Orsaken var stora probel med kondens på vinden, och sedan omläggningen är klimatet på vinden perfekt. Nu i år klagade dock sotarn på att den stege som vi fick monterad inte längre är godkänd, så jag letar efter en ny stege att sätta upp. Är det någon som vet om det ens finns en godkänd stege som går att montera på ett sådant här tak? Stegen måste på något sätt fästas i underlagstaket så att sotaren kan fästa sitt falsskydd i den.

• Gilla
ACSBH
  • Laddar…
Rickard.
Hur är läkten på ett sådant tak?

Tänkte bara att det hade ju varit väldigt enkelt om det gick med bärläktsfäste.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur är läkten på ett sådant tak?

Tänkte bara att det hade ju varit väldigt enkelt om det gick med bärläktsfäste.
Jag har kollat på lite stegar, och om man ska fästa dem i läkten ska läkten vara minst 45*70 och så feta dimensioner har vi nog inte om jag minns rätt. Det var iofs en takläggare som byggde taket. Annars har jag bara hittat infästningar som man skruvar i underlagstaket, och då undrar jag nog lite hur bra det funkar om skruvarna ska igenom 100 mm frigolit först.

Rickard.
Friggen är troligtvis för mjuk så den kommer krossas under fästerna som kommer resultera i trasiga pannor.

45x70 används när man har ströläkt på cc120 men risken är ju att ni får försöka hitta på den minst dåliga lösningen och göra det bästa med den, någon godkänd standardlösning är nog svårt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.