Uppvärmning

Uttorkning av byggfukt genom uppvärmning nyttjas under den kalla årstiden. Uppvärmningen kan ske med olja, gas eller el. För att fukten ska transporteras bort måste byggnaden samtidigt vädras, vilket sker genom att dörrar och fönster ställs på glänt. Värmeisoleringsarbetet måste vara avslutat.
Metoden innebär följande:

• mest effektivt vid kall väderlek
  • det permanenta uppvärmningssystemet kan användas
  • varmluftsaggregat kräver fördelning av varmluften med slangar för att den ska nå alla utrymmen.

Att tänka på:

• öppningar i vindsbjälklaget, vindsluckor eller el-uttag, måste vara tätade för att fuktskador på vinden ska undvikas
  • risk för ojämn uttorkning till följd av att värmen inte fördelas lika över hela volymen, särskilt i höjdled.
Denna text är från träguiden...
Jag tolkar den som att snedtak/vindsbjälklag skall vara isolerade _och_ plastade.

Men hur är det med väggar? Ska dem vara isolerade men inte plastade?
Vad innebär det att värmeisoleringsarbetet måste vara avslutat, innebär det fullt isolerat överallt och plastat?
Om det ska vara plastat, hur ska man då kunna vädra ut (förutom det som är i plattan dvs)...

Ingen som vet eller tror sig veta?
Har läst några andra trådar, men det är inte lika definitiva råd som i andra ämnen...

Eller så är det jag som inte hittar tråden med det jag söker...

Uttorkning av byggfukt måste såklart göras INNAN isolering. Åtminstone enligt mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.