Byggahus.se

Uttorkning av bjälklaget med avfuktare

1. K
    Medlem Nivå 1
    Installerade min Acetec i krypgrunden för cirka 3 veckor sedan. I samband med detta var RF 85 % och mycket kondens längs grundmuren. Efter en vecka var värdet 62 % och all kondens var borta och miljön redan mycket bättre. Kunde på elmätaren konstatera att den avfuktat konstant. Jag valde att inte justera hygrostaten utan lät den gå i ytterligare 2 veckor och var nere häromkvällen för att justera upp hygrostaten för att få ett värde närmare 70 % och kunde då konstatera att avfuktaren fortsatt gå i det närmaste konstant. Drar då slutsatsen att det som nu händer är att avfuktning av bjälklaget har påbörjats. Efter uppjustering av hygrostaten steg rf från 62 till 69 % på endast ca 5 timmar då avfuktaren åter gick igång för att behålla det nya värdet.

Tror ni det är ett rimligt antagande att det är bjälklaget som ger ifrån sig så mycket fukt på så kort tid? Ska avfuktaren fortsätta på detta viset under en längre period blir det ju pengar av det då månadsförbrukningen hamnar på ca 350 kwh! Man har ju hört uppgifter på att det kan ta uppemot 1 år att torka bjälklaget. Någon som känner igen scenariet?
    Lite info:

Hus byggt -73
    Krypgrund på 100 m2
    Plastat marken hyfsat ordentligt intill grundmur
    Tätat alla ventilationshål samt några sprickor som jag hittat
    Bjälklag helt i betong

Tacksam för hjälp!

//Magnus

2. R
    Medlem Nivå 6
    Är förvånad över att flera rapporterar behov av avfuktning vid denna tid på året. Det borde inte krävas.

Om avfuktaren gått konstant i tre veckor borde huvudparten av fukten vara borta. En viktig fråga är vilken temperatur du har i grunden. Ett väldigt välisolerat bjälklag eller höga värmeförluster från grunden kan medföra låg temperatur och därmed hög RF. Alternativt har du verkligen en hög fuktbelastning och då undrar man varifrån fukten kommer. Skulle därför vara intressant om du kan ange temperatur o RF både ute o i grunden för att beräkna absoluta fuktigheten som visar om den höga RF i grunden beror på fukttillskott eller låg temperatur.

Jag har stängt av avfuktaren ngn gång i slutet av september o dragit ner undertrycksfläkten till mycket låg nivå - dvs jag har egentligen ingen ventilation allas av grunden för närvarande. Har just nu 10 grader och 65% RF i grunden. Ute klimatet är 3 grader och 86% RF. Dvs uteluften är faktiskt ngt torrare än luften i grunden i absolut fuktighet så jag kanske skulle dra på ventilationen ngt. Då får jag å andra sidan en kallare grund med kallare golv, så jag väntar o ser hur det går. Torrare väder på gång.

3. K
    Medlem Nivå 1
    Temperaturen nere i grunden är knappt 15 grader och har varit så sedan jag grävde ner mig där i augusti. Sålunda varmt av skäl som jag egentligen inte begriper. Med tanke på byggåret på huset borde bjälklaget vara välisolerat. RF ligger stabilt på 69%. När jag gav mig hemmifrån i morse vid kl. 07.00 var utetemperaturen 4 grader och RF på 86 %.
    Men Rollo, menar du att betongbjälklaget redan efter 3 veckor skulle vara uttorkat. Jag har hört att nyinstallerade avfuktare kan gå mycket hela första året just för att torka upp bjälklaget. Eller?

4. R
    Medlem Nivå 6
    15 grader o 69% ger 8.9 gr/m3 absolut fuktighet och 2 gr 86% 4.8 gr/m3, dvs du har ett ganska kraftigt fukttillskott i din grund och det skulle löna sig att öka ventilationen. Varför är det så varmt? Har du läckage av inomhusluft till grunden?

Min erfarenhet när jag startade avfukatern för ngt år sedan var att RF sjönk direkt och jag behövde inte hålla påo avfukta så värst länge. Ingen aktiv avfuktning på vintern i alla fall. Men jag har masonit underst i blindbotten o det kanske inte lagrar så mycket fukt. Att det tar tid för färsk betong att torka ut är klart, men gammal betong.... Men jag vet inget om betongbjälklag om jag skall vara ärlig.

5. L
    Medlem Nivå 8
    Jag drog igång min avfuktare i november i fjol. Första två månaderna drog den 750 kWh. Sedan lugnade det ner sig till ungefär 4 kWh/dygn.

6. R
    Medlem Nivå 6
  7. K
    Medlem Nivå 1
    Ringde och pratade med Acetec och dom sa att deras erfarenhet är att just betong tar lång tid att dra fukten ur. Får väl hoppas att den lugnar ner sig efter ett tag innan elräkningen gör att jag måste börja dela ut tidningar på morgonen innan jobbet!
    Ska faktiskt ta en titt och leta efter inläckage för det är ju inte bra om så mycket varmluft kommer ner i grunden!