Byggahus.se

Uttorkning av betonggolv med golvvärme

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Håller på att bygga om badrummet. Den gamla konstruktionen med kopparrör i cementbruk matat med returvatten från en radiator, åkte ut i somras. Istället har jag nu en moderare variant med cellplastisolering så mycket det gick att få rum med, armeringsnät, PEX-rör och ovanpå detta ca 5cm betong.

Jag göt i helgen med trycksatta rören men utan cirkulation. Just nu är golvytan fuktad och därefter skyddad med plastfolie. Cirkulationen är fortfarande avstängd.

Min fråga gäller lämplig metod att torka ut betongen, som har fått lite olika besked om.

Hur länge skall jag hålla på att tillföra vatten för vattenhärdning.
    När skall jag ta bort folien?
    När kan jag börja smyga upp golvvärmen? Gäller samma rek som efter plattsättning?.

Har egentligen ingen större brådska. Jag siktar på plattsättning i april-maj, men det kan ju vara bra att veta och eftersom rummet är genomgångsyta vore det skönt att bli av med folien.

Mvh
    Sven D.

P.S Ifall någon undrar så är installationen är i övrigt utfört enligt alla konstens regler med separat shunt, fördelare m.m.

2. J
    Medlem Nivå 9
    Vattna en eller några dagar. Fast lägger du på plastfolien kan du kanske skippa vattnandet helt.
    Lämna plastfolien så länge du orkar, minst en vecka.
    Vänta minst en månad med golvvärmen.

Om jag förstått rätt så funkar det som så att betongen blir bättre om den får härda snarare än att den torkar. Plastfolien fördröjer torkningen.

Så har jag tolkat det jag läst och hört. Nått proffs kan säkert bekräfta eller dementera mina påståenden. :)

3. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 11
    Plastfolien har till uppgift att hålla kvar tillräckligt med fukt för att all cement ska kunna reagera. När cement reagerar med vatten bildas värme som en "biprodukt" och då skyndas vattenavgången på, det kan göra att det går för fort ibland med plastiska krympsprickor som följd.

Vattna inte nygjutna plattor på vintern. det finns ingen som helst anledning. Tvärtom kan det innebära risk för frysning. Täck nygjuten betong med isolering på vintern, ev kan det även behövas värme under t.ex. en pressening. Betong fryser inte efter att den uppnätt 5 MPa i hållfasthet.

4. S
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Tack för svaren.

Jag vattnade innan jag lade på folien och det är nu efter mer än en vecka fortfarande fuktigt inder denna. Jag kommer nog inte vatttna mer, men låta folie ligga kvar åtminstonne 28 dagar. Just 28 dagar verkar vara en magisk tidsgråns för betong. Golvärmen kommer jag att smyga upp någongång i februari, dvs minst 2 månader efter gjutningen. Jag vill vara säker på att betongen torkar ut innan tätskicket åker på. Appropå tätskickt så återkommer jag med en fråga kring detta.

Mvh
    Sven D.