Byggahus.se

Uttag för mikro/bänkbelysning

1. D
    Medlem · Östergötland · 55 inlägg

Divvi

Medlem
    Jag håller på att planera att byta ut vårt kök och det blir flytt av mikrovågsugn. Då den kommer fylla upp hela djupet så skulle man behöva sätta uttag vid sidan av. Ovanför kommer att vara glaslucka (gick inte rita i IKEAs program) så där vill jag inte ha något uttag synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Uttag_mikro1.jpg

Till vänster blir en öppen hylla (fanns ingen i rätt höjd) där det idag sitter en kulodosa. Ev. skulle man kunna ha ett uttag i nedre hylla och ställa något framför, men helst inte.

Är det okej att sätta uttag (1) i skåpet över frys och dra stickpropp från mikro/bänkbelysning genom hål i skåpvägg/täcksida/överskåp till höger? Är det okej att använda uttag (3), som är för kyl/frys? Mikron går ju inte länge och belysning blir LED. Alternativt sätta uttag under överskåpen (2), även 3. Idag är överskåpen grundare så att uttag får plats bakom.
    Om man ska göra separat uttag så behöver det tas från kulodosan. Den har koppling direkt från kabel i väggen och för att inte få den i öppna hyllan till vänster så behöver den också flyttas. Om jag förstått det rätt så får man inte förlänga kabeln genom att koppla ihop tåtarna bakom skåpet. Elektrikern måste alltså dra nya/längre kablar till uttag/kulodosa bakom frysen? Man kan väl fräsa ut för rör bakom skåpen och dra igenom eller vad gör man?

Ett ytterligare alternativ (som jag kom på när skrivit allt redan :rolleyes:), då jag även vill ha vanligt uttag under öppna hyllan, är att koppla kablar från borttagen kulodosa till hörnuttag och sen vidare med kulokabel till uttag bakom/över frys. Då blir det väl en godkänd "förlängning"?

2. Z
    Medlem · inget · 87 inlägg

zwanzig

Medlem
    Jag ser inga problem med 1, 2 eller 3 sålänge håltagningen i spånskivan medger att hela stickproppen förs igenom.
    Av praktiska skäl kanske det behövs ett uttag under mikron för tillfälligt bruk.

3. D

Divvi

Medlem
    Alltså så länge det går att dra ut stickproppen så kan man ha uttag lite var som helst, även om man måste ta bort något först?
    Funderar även på att ha uttag ovanför väggskåp vid diskbänk och lägga belysningskabel/driver bakom takanslutning. Eller blir det för inbyggt?

4. Z

zwanzig

Medlem
    Inte var som helst. Det behöver gå att komma åt stickproppen utan att använda verktyg. Vägguttaget ska vara åtkomligt så det går att byta ut.
    Mikron kan vara bra att kunna byta ut utan att riva hela skåpstommarna för att få loss kabeln, därav hålstorlek för genomföring av stickpropp och inte bara kabel.

Det där sista hängde jag inte med på riktigt. Generellt ska el inte byggas in så den inte går att komma åt. Tänk också på att din näste ska kunna härleda var installationen finns.

5. D

Divvi

Medlem
    Här kommer ännu en fin ritning på hur jag hade tänkt ha det med bänkbelysning. Alla gröna lågspänningskablar och gula transformatorer är tänkt att hamna bakom täckbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Uttag bänkbelysning1.jpg

Tänkte lägga transformatorn ovanför väggskåpen, men det blir inbyggt med pass-/täckbitar om det är okej. För den långa skåpraden får det väl bli ett uttag i fläktskåpet som även stickproppen till belysningen får gå till.

För sidoskåpet blir inget bra ställe att gömma uttag utan att bygga in det. Förmodar att jag måste ha ett uttag på väggen uppe vid taket (4) istället. Kanske kan användas för fönsterlampa också.

6. Z

zwanzig

Medlem
    Som jag ser det hänger det på hur lätt det är att förstå att täckbitarna är "luckor" som är enkla att öppna. Jag tror och hoppas att du menar klenspänning med de gröna strecken.

Varför inte placera uttagen (och trafos) på undersidan av skåpstommarna? Syns ju inte för normallånga personer, och där behövs massor av uttag ändå.

• Laddar…
  7. D

Divvi

Medlem
    Menade klenspänning. Blir inte så snyggt med hopvirade kablar under skåpen. Vanliga spotar brukar vara ganska inbyggda. Man kanske kan koppla in trafo direkt som fast installation. Tack för svar. Får ta förslagen till elektrikern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.