Byggahus.se
Hej,
Har rivit vår gamla kuvös och ska bygga nytt modernt uterum. Blir i lösvirke och 2st glasskjutpartier a 3x2 meter.
Fick idag leverans av 3st limträstolpar 140 och limträbalk 90x270. Stolparna är nu på plats och balken ska dit i morgon.
Balken är för lång och ska kapas. Men googlade runt lite och ser att vissa låter balken sticka ut x cm efter stolpen. Då blir jag lite rådvill. Är det en fördel just för takutsprånget eller är det av estetiska skäl? Vore kanon med bra svar innan morgondagen.

//WSP

• Gilla
Kennakusebo
  • Laddar…
W wsp skrev:
Hej,
Har rivit vår gamla kuvös och ska bygga nytt modernt uterum. Blir i lösvirke och 2st glasskjutpartier a 3x2 meter.
Fick idag leverans av 3st limträstolpar 140 och limträbalk 90x270. Stolparna är nu på plats och balken ska dit i morgon.
Balken är för lång och ska kapas. Men googlade runt lite och ser att vissa låter balken sticka ut x cm efter stolpen. Då blir jag lite rådvill. Är det en fördel just för takutsprånget eller är det av estetiska skäl? Vore kanon med bra svar innan morgondagen.

//WSP
Vår sticker ut ca 30cm. Är snedkapad. Yttre takstolsbalkar sitter fäst i den.
Snedkapad takstolsbalk som sticker ut ca 30cm från husets fasad under en vit takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L largab skrev:
Vår sticker ut ca 30cm. Är snedkapad. Yttre takstolsbalkar sitter fäst i den.
[bild]
Tack för svar. Jag inser att jag kanske var lite otydlig. Menar på kortsidorna. Vårt nya uterum byggs längs med huset, 7,3x3m, där 7,3m är parallellt med huset.

//WSP

Ngn annan som har ngn input?

//WSP

Bilder/ritning skulle i vanlig ordning ha underlättat...

Hittade några bilder på nätet för att visa exempel. Första med utstick:
Trästomme till byggprojekt med utstickande träbjälke markerad med en cirkel och pil.
Skapa konto

Andra utan:
Trästomme till påbyggnad med utstickande balkar, obehandlat trä.
Skapa konto

//WSP

Båda bilderna har utstick vad jag kan se. Bara det att bild 2 har en täckbräda ytterst.

Det kan du ha rätt i faktiskt. Men bilderna kanske förklarar min fråga lite bättre?
Tror jag kapar balken så att den sticker ut 30cm utanför varje pelare. Ångrar jag mig sen kan jag ju såga av den senare.

//WSP

Det är nog lite hur man vill det där. Jag har skruvade klossar som utstickande del för överhängande delen av taket. Själva takstolarna är skruvade på insidan av yttre bärlinan.

• Gilla
wsp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.