Hej! Håller på att renovera övervåningen på vårat nyköpta hus (tvåplans parhus byggt -89) och skall byta fönstersmygar. I dagsläget är fönsternischen beklädd med bevattningsskadade lister som svällt lite, det sitter även en fönsterbräda av marmor framför på ca 3 cm avstånd från smygen. Fönsterbrädan har exakt samma bredd som nischen och min tanke är återanvända fönsterbrädorna som fönsterbänk i den nya smygen och förankra den med silicon och fixera den med sido smygarna. So far so good.

Fråga:
Överhänget blir ca 8cm från vägg, 35cm under fönstren sitter en radiator, på golvet under ett av fönstren har vi en tilluftsventil i golvet som jag tror är kopplad till centralventilationen (vi har en Minimaster ACF i köket). Fönstren är dubbelglas från -89. Vad tror ni? Finns det någon överhängande risk för kondens på rutorna?

tack på förhand!

• Renoveringsprojekt med dubbelglasfönster, marmorfönsterbräda och synlig radiator under tilluftventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med gamla skadade fönstersmygar och marmor fönsterbräda i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marimari512
  • Laddar…
J John-Daniel skrev:
Hej! Håller på att renovera övervåningen på vårat nyköpta hus (tvåplans parhus byggt -89) och skall byta fönstersmygar. I dagsläget är fönsternischen beklädd med bevattningsskadade lister som svällt lite, det sitter även en fönsterbräda av marmor framför på ca 3 cm avstånd från smygen. Fönsterbrädan har exakt samma bredd som nischen och min tanke är återanvända fönsterbrädorna som fönsterbänk i den nya smygen och förankra den med silicon och fixera den med sido smygarna. So far so good.

Fråga:
Överhänget blir ca 8cm från vägg, 35cm under fönstren sitter en radiator, på golvet under ett av fönstren har vi en tilluftsventil i golvet som jag tror är kopplad till centralventilationen (vi har en Minimaster ACF i köket). Fönstren är dubbelglas från -89. Vad tror ni? Finns det någon överhängande risk för kondens på rutorna?

tack på förhand!
Så där har jag gjort på alla våra fönster utan problem. På jobbet har vi samma montering med sämre fönster och där uppstår inte heller någon kondens.
Så spontant tror jag inte det.

• Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
Tack så mycket!

Någon som har en second opinion?

J John-Daniel skrev:
Någon som har en second opinion?
mina sticker ut 8 cm den ända gången jag märkt lite kondens är när temperaturen ute har gått ner till ca 20 minusgrader (de har suttit där i ca 10 år)

• Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
Jag tror inte att du behöver oroa dig, du kommer ändå få ett luftflöde i området kring fönstret.

BirgitS
Det är nog bra att se till att det fortsätter vara ett luftflöde så att man inte täpper till det genom att ha gardiner som hänger direkt mot marmorskivan hela vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.