1 360 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Utredning inledd mot politikern som hyrde makens lägenhet
På konsumentens sida
· 3 210 inlägg
En bedrägeriutredning har inletts mot den politiker som hyrde sin makes lägenhet och fick ersättning för detta.
Du kan läsa artikeln här: Utredning inledd mot politikern som hyrde makens lägenhet
Du kan läsa artikeln här: Utredning inledd mot politikern som hyrde makens lägenhet
Det är inte det det handlar om. Det logiska skulle ju vara att hon eller de tillsammans köpte lägenheten. Nu skrev de den på mannen för att kunna få ut mer bidrag. Det är väl inte uppenbart olagligt, men det ser väldigt mycket ut som ett uppläg för att lura till sig mer bidrag än man är berättigad till.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 675 inlägg
Och det är hon som hyr, inte han som hyr ut som är misstänkt. Jag tror inte heller att det blir något av det, men att försöka dölja spåren genom att skriva under alla bostadspapper med det namn hon inte delar med maken men alla andra papper med båda sina efternamn visar tydligt nog för mig att hon visste att det hon gjorde var fel.
Synd att hon kan klamra sig kvar länge nog i riksdagen för en rejäl riksdagspension, bra för andra politiker att de ser att sånt här dödar karriären.
Synd att hon kan klamra sig kvar länge nog i riksdagen för en rejäl riksdagspension, bra för andra politiker att de ser att sånt här dödar karriären.
Så här kan det ju ha gått till...
"Hej kansliet, nu när jag är riksdagsledamot behöver jag ju en lägenhet i Stockholm, jag har letat med ljus o lykta efter en hyresrätt men hittade ingen så jag köpte en bostadsrätt istället. Kostnaden för ränta måste jag ju stå för själv vilket blir lite orättvist då de som lyckats hitta en hyresrätt inte behöver betala något själv. Kan vi göra ett upplägg där jag hyr lägenheten av min man? Kostnaden för kansliet skulle ju bli densamma som om jag hade hittat en hyresrätt."
"Ja, det är okej, gör så"
"Tack, jag har även informerat mitt parti och fått OK av dem."
En artikel i Aftonbladet senare så tvärvänder partiet och ber henne lämna sin riksdagsplats.
Hon blir naturligtvis förbannad och behåller den men väljer att lämna partiet. Hon försöker förklara i sociala medier att hon fått OK på upplägget ovan men får noll stöd från pöbeln. De har ju naturligtvis fått intrycket att hon försökt krama ur så mycket bidrag som möjligt ur apparaten.
-----
Med detta sagt vet jag inte hur det går till när riksdagsledamöter utanför Stockholm skaffar en bostad. Det finns dock övernattningsmöjligheter nånstans i riksdagshuset. Jag vet en fd riksdagsledamot som bara nyttjade denna. Lägenheten han skaffat i samma syfte bodde dottern i.
Med detta sagt tror jag säkert att man med upplägget ovan kanske tyst för sig själv tänker. "Hehe, om detta går vägen kommer vi ju gå plus...."
"Hej kansliet, nu när jag är riksdagsledamot behöver jag ju en lägenhet i Stockholm, jag har letat med ljus o lykta efter en hyresrätt men hittade ingen så jag köpte en bostadsrätt istället. Kostnaden för ränta måste jag ju stå för själv vilket blir lite orättvist då de som lyckats hitta en hyresrätt inte behöver betala något själv. Kan vi göra ett upplägg där jag hyr lägenheten av min man? Kostnaden för kansliet skulle ju bli densamma som om jag hade hittat en hyresrätt."
"Ja, det är okej, gör så"
"Tack, jag har även informerat mitt parti och fått OK av dem."
En artikel i Aftonbladet senare så tvärvänder partiet och ber henne lämna sin riksdagsplats.
Hon blir naturligtvis förbannad och behåller den men väljer att lämna partiet. Hon försöker förklara i sociala medier att hon fått OK på upplägget ovan men får noll stöd från pöbeln. De har ju naturligtvis fått intrycket att hon försökt krama ur så mycket bidrag som möjligt ur apparaten.
-----
Med detta sagt vet jag inte hur det går till när riksdagsledamöter utanför Stockholm skaffar en bostad. Det finns dock övernattningsmöjligheter nånstans i riksdagshuset. Jag vet en fd riksdagsledamot som bara nyttjade denna. Lägenheten han skaffat i samma syfte bodde dottern i.
Med detta sagt tror jag säkert att man med upplägget ovan kanske tyst för sig själv tänker. "Hehe, om detta går vägen kommer vi ju gå plus...."
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 675 inlägg
Det krävs ett medvetet förslaget upplägg för det här. Det räcker inte med att lägenheten står på maken, utan de måste också ha delad ekonomi. Det kan man förstås ha av flera skäl, men hade de inte haft det hade maken inte kunnat vara bulvan för riksdagsledamotens lägenhet, då hade den betraktats som hennes egen.
Jag förstår att riksdagsledamöterna behöver någonstans att bo i Stockholm, men – surprise, surprise – det är vi fler som gör. Vill de förändra reglerna så att det är lättare för dem att fixa sig ett eget boende till rimliga kostnader är väl det ok, så länge det är generella regler som träffar oss andra också.
Jag förstår att riksdagsledamöterna behöver någonstans att bo i Stockholm, men – surprise, surprise – det är vi fler som gör. Vill de förändra reglerna så att det är lättare för dem att fixa sig ett eget boende till rimliga kostnader är väl det ok, så länge det är generella regler som träffar oss andra också.
Det finns skatteavdrag för dubbelt boende tex.
Allt detta känns lite rörigt. Även om allt är lagligt så blev jag upprörd över vad som verkar vara ett trixande med ersättningar.
Och så dyker detta upp:
"Från mars 2015 har Carlsson Löfdahl angett att tre personer bodde i lägenheten, och då bara sökt ersättning för en tredjedel av hyran, enligt Aftonbladet."
Och så dyker detta upp:
"Från mars 2015 har Carlsson Löfdahl angett att tre personer bodde i lägenheten, och då bara sökt ersättning för en tredjedel av hyran, enligt Aftonbladet."
Man skulle behöva en tidslinje. Först bott med mamman, sen bott själv, sen med sin make, lite bidrag, allt bidrag, mindre bidrag. Blir ju yr för mindre.
Sen är det ju intressant hur det blir godkänt och accepterat genom åren innan nån (media) reagerar..
Sen är det ju intressant hur det blir godkänt och accepterat genom åren innan nån (media) reagerar..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tillbyggnad mot slänt
Utbyggnad och tillbyggnad -
Är det okej att gjuta betong mot träreglar
Byggmaterial & Byggteknik -
Bergvärme omotiverat i tämligen nytt hus i 031-området?
Värmepumpar -
Rättegång inledd mot politiker som förfalskade bygglov
Artikelkommentarer -
Stefan Attefall tar emot Plangenomförandeutredningen
Artikelkommentarer