Byggahus.se

-UTOMHUSPANEL: Är det okej att ha akrylatfärg ovanpå linoljeärg?

1. JaneGBG
    Medlem · 8 inlägg

JaneGBG

Medlem
    ... ja, det verkar i alla fall "experterna" som målat en väns hus anse.Panelen har sedan tidigare s k linoljeblåsor som ju bildas underifrån men som går tillbaka. När de expanderar så spricker akrylatfärgen som ligger ovanpå. Är det verkligen okej? ?

2. Martin321
    Medlem · stockholm · 335 inlägg

Martin321

Medlem
    Nej inte okej, akrylat på linoljefärg är inte by the book, vad är det för experter? Målarna?

• Laddar…
  3. JaneGBG
    Medlem · 8 inlägg

JaneGBG

Medlem
    När jag klagade, sa han att han visste för han hade 40 års erfarenhet. Jag hade nöjt mig med vem som helst som "bara" hade haft sunt förnuft och brunnit för sin uppgift. Nu är jag lite spydig men jag kan inte låta bli. Jag klagade även på fönstren. Jag hade själv renoverat en fönsterbåge, "by te book", tagit bort all färg (med speedheater), bytt ett trasigt fönsterglas, grundat med tbalsamterpentin och terpentin och linolja (halvolja?) och sedan haft mer pigment i för varje lager. Han mälade även ett parti som var nytt och det ser jättefint ut- så jag klagar bara på det som jag tycker är rättfärdigt. Jag målade även beslag som jag renoverat med någon slags mönja (inte blymönja). Hade lärt mig hur man skulle göra på Nääs bggnadsvård. Fönstret blev som nytt emedan målaren själv slabbade på färg ovanför en massa gamla färglager. Det är inte jag som betalar så jag kan inte ställa krav men jag har svårt att hålla inne med vad jag tycker för jag skulle aldrig acceptera/betala för det själv. Det blir ju bara ännu mer jobb för den som sedan KANSKE VILL göra det ordentligt. Jag hade ALDRIG accepterat det. Det ser ut som en välling av färg utan konturer. Jag tänkte att det var väl bara jag som är ovanligt petig eftersom jag förlöjligades av arbetarna. Själv hade jag hellre valt att renovera ett fönster åt gången i takt med att jag fått råd, eller gjort det själv (långsamt men med bra resultat) . Dom var inte alls i så dåligt skick att de höll på att trilla ut och trät var som nytt under alla lager av färg. Skönt att höra att andra också har höga krav. Här en bild på det jag gjorde (inte för att skryta men för att visa skillnadenm, hur det kan bli) och hur det ser ut när "proffsen" målat (t v). Att jag frågade beror på att det ska ske en besiktning och vile bara veta om det va jag som vart petig. Tack för xvar!

4. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Linoljefärg ska skrapas trärent innan man målar med akrylat

• Laddar…
  5. JaneGBG
    Medlem · 8 inlägg

JaneGBG

Medlem
    Tack! Sönt att hötra. Man känner oftast på sig när folk har rätt, har en yrkesstolthet och vet vad dom pratar om :)

6. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Det är just det att det blir linoljeblåsor under akrylatfärgen som du beskriver och när dessa sedan går tillbaka spricker akrylatfärgen. Linoljeblåsor uppstår när det kommer i kontakt med vatten som är i just akrylatfärgen.

I princip kan man måla akrylatfärg på det mesta utom linoljefärg och slamfärg. Däremot kan man inte måla på akrylatfärgen utom just med akrylatfärg

• Laddar…
  7. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Inte vackert

8. T
    Medlem · 1 486 inlägg
    Tänker att de vore intressant att läsa offerten.
    Att inte målaren gör trärent är mer normalt än motsatsen och inget fel.

Har den bubblan spruckit av sig själv, eller någon petat på den?

• Laddar…
  9. JaneGBG
    Medlem · 8 inlägg

JaneGBG

Medlem
    Jag har petat på den men först efter att den spruckit. Petar annars inte på några bubblor. När jag kände hur sprött det var, så rörde jag den inte igen, och ingen annan heller. Den enda anledningen till att jag överhuvudtaget petade/kände försiktigt på den, var ju just att den spruckit och antagligen har den spruckit för att den är relativt sstor. De mindre bubborna har iinte spruckit - ännu! Jag kan inte tänka mig att någon annan ens har sett den, men det är klart att det finns en viss möjlighet, om än väldigt liten, att någon kommit mot väggen då bubblan sitter i bröst-höjd - men dt ser inte så ut. Jag kan förstå att man väljer att inte skrapa rent eftersoom det blir en annan prisbild. De skrapade ytilgt på en del ställen men inte så noga och så mälade de igen några fönster som inte går att öppna längre. Varken mannen som ansvarade för snickarna/målarna/elektrikern/rörmokaren eller kunden har i detta fall brytt sig mycket om pappersarbetet - vad jag vet - men DYRT blev det. Det var f ö svenskar som utförde arbetet, så inga utländska gästarbetare. De anlitade även en arkitekt men följde sedan ändå inte ritningen och de har placerat en golvdispay som sitter mellan en vägg och skåp (långt in och smalt) så det finns ingen möjighet att se displayen och när man ska gå ut från toan och släcka lampan stoppar man ofta den blöta handen i i eluttag som är märkligt placerat ihop med strömbrytaren, toan är placerad så nära äggen att större personer måste sitta snett. Sedan är det väl inte sä värst praktiskt/lämpligt att placera eluttag på en köksbänk som pekar snett uppåt! Det var bara några av sakerna jag retar mig på e t c e t c.

10. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Vem har beställt arbetet då, är det du?

11. JaneGBG
    Medlem · 8 inlägg

JaneGBG

Medlem
    TILL EXPERTERNA! När jag pratade med byggchefen idag så sa han att rummet innanför ytterpanelen är för kallt och att det är därför som det blir blåsor (ast arr på ett sölle just på denna vägg). Ännu har det inte varit speciellt kallt med undanag fö några få nätter i Göteborg. Det är 14 grader på insidan som, kan man säga, fungerar som en slags farstu (c a 3 kvm). Dessuom finns de blåsor även på andra väggar men denna är den största och den som spruckit. Sedan påsod han att det också kunde vara för att det ar en ny bräda men i så fall hade det ju inte funnits någon linoljefärg under - så det stämmer inte. Dessutom ser man att DET INTE ALLS ÄR EN NY BRÄDA då den har flera lager färg. Det spruckna lagret är mycket tunt så jag är inte ens säker på att det rör sig om en linoljeblåsa. Uppstår linoljelåsor ovanpå linoljefärgen eller mellan linoljefärgen och lagret ovanpå (akrylatfärgen)? Personligen vill jag att detta utrymme skall ha en temperatur på ca 10 grader då det förvaras t ex dricka och potatis där samt några växter vintertid. Måste man verkligen sätta in element där för att undvika linfärgsblåsor på ytterpanelen? Jag är MYCKET SKEPTISK! Ursäkta min enträgenhet men vill ha synpunkter utifrån och helst neutrala från erfarna proffs. Stort tack för all hjälp! Man målade både i starkt solsken från sydväst (kommer ihåg det eftersom jag påpekade det och frågade om det var okej då jag själv brukar undvika det då jag läst att man ska undika det) och när det varit fuktigt efter regn - så det kanske snarare rör sig om solvärme- eller fuklblåsor. Inte lätt för en amatör att avgöra. Jag var kanske lite fixerad ivid att man använt akrylatfärg ovanpå linoljefärgen.Det känns som om att anledningen till blåsorna kan vara flera och kombinerade.

12. garvin
    Medlem · 508 inlägg

garvin

Medlem
    Tror att dom där blåserna. Kan bero på att det varit för varmt. Har varit med om samma sak.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Vet att jotuns färg (akrylat) kan få bubblor om det varit för varmt på fasaden eller att solen ligger på men målar man på linoljefärg eller för den delen på trä som kådar kan man få samma problem

14. JaneGBG
    Medlem · 8 inlägg

JaneGBG

Medlem
    Nej, det är min sons pappa. Jag är bara jobbig och LÄGGER MIG I! Ser jag några uppenbara fel eller märker att de ljuger eller skojar bort vesäntligheter så blir jag skeptisk även när det gäller resten. Jag anser f ö att beställaren måste ta ansvar - inte bara lita på alla. De kan bli surt efteråt - för båda. Kommunikation är viktig och ska inte underskattas. Det är en annan sak om man VET att man kan lita på folk och kul att jobba tillsammans med dom. :D

• Laddar…
  15. JaneGBG
    Medlem · 8 inlägg

JaneGBG

Medlem
    Detta var TEKNOS!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.