Byggahus.se

Utom detaljplan, kan de neka bygglov pga "tycke" om utformning av fönster?

Bir det avslag eller ej i nämndmålet den 9e april?

Poll closed 2015-04-09.
  1. Jag tror det går igenom

75,0%
  2. Det blir helt klart avslag

25,0%
  1. Paola Righetti
    Medlem Nivå 2
    Vi sökte bygglov i oktober 2014. Ärendet togs upp i bygg- och miljönämnd den 12 feb 2015. Vi fick besked om att bygglov kan ges men bara om kraven från stadsarkitekten uppfylldes. Vi hade dessvärre bara fått lite halvdan info och en bild på ett hus med en helt annan taksättning och det skulle vara omöjligt att ha de fönster efter vår taksättning (ryggåstak) Vi fick infon om att stadsarkitekten inte tyckte de föreslagna fönstren inte var tillräckligt klassiska.

Det handlar om utformningen av fönster/fasad på baksidan av huset som ligger på en återvändsgränd utanför detaljplanerat område. Vi blev tillfrågade, om vi haft en dialog med stadsarkitekten på ett uppföljningsmöte på kommunen. Vi har inte blivit kontaktade av stadsarkitekten och visste inte, att vi själva skulle ta initiativ till en sådan dialog.

På samma möte visade kommunen oss några skisser (streck) på smörpapper, som vi antar är arkitektens förslag på fönsterutformning på vårt blivande hus. Med respekt för arkitektens input, är det inte det hus, som vi vill bo i.

Vi blev informerade att om vi ville ha "våra" fönster så skulle ärendet upp i nämnden igen. Detta kommer ske 9e april. Kan de verkligen ge oss avslag?

Vi har aldrig fått mottagningsbevis på bygglovsansökan och det har ju gått långt över 10 (+10) veckor...

Bifogar arkitektritning av husets baksida samt stadsarkitektens smörpapperkopia.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screen Shot 2015-03-31 at 19.44.35.png

--------
    Screen Shot 2015-03-31 at 19.48.33.png

:confused:

2. C
    Medlem · Nivå 17
    Klart de formellt sett kan ge avslag på detta. Mer eller mindre fånigt att göra det naturligtvis, beroende på hur omgivningen ser ut, etc. En detaljplan är ju inte så ofta nere på den kosmetiska nivån, så detaljplanerat område eller inte kanske inte spelar någon större roll när det gäller just en sådan här utformningsdetalj.

Annars måste jag säga att utan att ha sett helheten så håller jag faktiskt med stadsarkitekten. På er ritning får man känslan av att något "fattas".

Om ärendet redan tagits upp i nämnden så är det ju onekligen mottaget. Om man meddelat synpunkter på ansökan förväntar man sig nog att bollen ligger hos er att bemöta dessa innan vidare behandling. Ett uppföljningsmöte låter som en bra idé för att känna av vad problemet är och vilka vägar framåt som kommunen ser.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 7
    ingen som lägger märket till att du bara skall ha spröjs på ena snedfönstret på stadsarkitektens ritning?...
    inget som saknas där va *ler*

• Laddar…
  4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    En kommentar, som inte specifikt rör detta hus, utan väldigt många med "öppet till nock" och saxtakstolar.

Inifrån sett ser säkert fönstren bra ut, då deras överkant följer takfallet just på insidan.
    Men sett utifrån tycker jag det ser ledsamt ut, för där skiljer sig fönstrens ovankanter markant från takvinkeln.

Det är kanske detta stadsarkitekten försöker kompensera för med det där oxögat.
    Kan man inte använda en annan takstolskonstruktion, så det blir samma vinkel på takfallet inne som ute?

5. Paola Righetti
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar.

Lite mer info. Efter vi hade sänt in ansökan så hade vi möte med bygglovsingenjören på kommunen där vi tillsammans gick igenom ärendet. Han hade vissa saker (som tex takfot) som han ville vi skulle revidera och det gjorde vi. När det kom till fönsterutformningen så sa han bara att han trodde säkert att stadsarkitekten skulle ha synpunkter men att han inte tyckte vi skulle ändra på något, utan bara stå på oss. Självklart blir vi då förvirrade när samma ingenjör, på uppföljningsmöte efter nämnden, försöker få oss att tänka om vad gäller fönsterutformning.

Tomten vi köpt ligger på landet långt ifrån havet.Den lilla grusvägen leder bara till ytterligare fyra hus, sen tar den slut. Närmsta granne ett par hundra meter därifrån bor i en villa som liknar strandhusen man ser ute vid Skanör/Falsterbo, nästa granne har en villa i 70-talsstil. Det är långt ifrån lantligt och klassiskt. Om något kommer vårt hus vara det som smälter in mest. Taklutning, färger utformande är allt i linje med klassisk skånelänga, förutom just de där fyra sneda fönstren. Det handlar som sagt om baksidan av huset. Framsidan av huset är mycket klassisk.

Sedan kan jag nämna att vi har blivit mycket goda vänner med alla grannar och de har beslutat sig för att göra en gemensam skrivelse till kommunen om de nu skulle fortsätta att krångla..

Jag får nästan magsår av detta som nu tagit ett halvår hittills. Hade vi blivit uppmanade i början av processen att göra om fönstren, så hade vi gjort det. I detta skede av processen är det mycket krångligare. Huset är beställt (entreprenören står för eventuell kostnad för förändring av fönster). Vår entreprenör har i sina 20 år i branschen aldrig varit med om liknande. Skulle vi nu få avslag så blir vi väl tvungna att se över fönstren då. Jag har förstått att överklagande osv kan vara riktigt tidskrävande.

Screen Shot 2015-04-01 at 13.57.17.png

Screen Shot 2015-04-01 at 14.00.36.png

Framsidan

Redigerat 1 apr 2015 14:01
  6. haavard
    Medlem Nivå 11
    Jag gissar att han tyckte ni skulle försöka få bygga det huset ni ville ha. När sen stadsarkitekten hade en avvikande uppfattning var det handläggarens uppgift att förmedla det vidare till er.

Det hade blivit fel om han hade "tvungit" er att göra en ändring som han inte till 100% kunde veta skulle krävas.

En överklaganprocess kan ta tid, men det skiljer mycket mellan olika länsstyrelser. Undersök hur det är där ni vill bygga och sätt det upp mot hur viktigt det är att komma igång snabbt.

Ps.: Jag tycker faktisk att framsidan är riktigt fin, medan baksidan är riktigt ful...
    (Men som den symetrist jag är hade jag nog satt in ett takfönster på andra sidan frontespisen också.)

Redigerat 1 apr 2015 19:53
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tack för ett nytt ord så här på första april :D

• Laddar…
  8. C
    Medlem · Nivå 17
    Jag tror @haavard har en poäng här - handläggaren uppfattar det som att stadsarkitekten är av meningen att denna detalj måste ändras, och detta är alltså vad som skall verkställas. Stadsarkitekten är en av de "finaste" tjänsterna i kommunen så denne muckar man inte med rent generellt sett. Ergo kommer knappast handläggaren att ta en diskussion med stadsarkitekten för er räkning.

Smartare alltså att ni själva tar den dialogen och försöker diskutera fram en lösning som både ni och kommunen är nöjda med. Helst i form av ett fysiskt möte med stadsarkitekten - det är alltid lättare att sätta sig på tvären bakom tangentbordet. Det kan ju mycket väl leda till att ni lyckas övertala dem att gå på er "linje".

Att själva sätta er på tvären tror jag är att skjuta sig själv i foten. Vad ni och era grannar tycker är inte säkert att de bryr sig det minsta om. Risken är att det slutar i en energi- och tidsslukande kraftmätning som ni knappast kommer att vinna.

• Laddar…
  9. Paola Righetti
    Medlem Nivå 2
    Tack för tips och råd.

Vi är ju nybörjare och det enda vi gjort hela tiden är att lyssna på kommunen och följt deras råd. Gång på gång har det dock lett till något knasigt. Som i detta fallet. Vi avvaktar nu nämndmötet 9e april.

Jag personligen älskar det hus som det är ritat. Vad andra har för smak ska väl inte spela nån roll..? Det är ju vi som skall bo i huset och inte stadsarkitekten. Egen frustration här. Jag har iallafall förstått att de KAN ge avslag pga detta och det var ju den ursprungliga frågan. Undrar dock om det är NÅGOT som talar till vår fördel här? Att kommunen inte följer lagar och regler verkar ju inte spela någon roll. Det där med mottagningsbevis och 10 veckor gäller egentligen inte. Ingen har kommenterat dessa saker så då är det väl inte relevant. Suck :banghead:

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bortsett från att det i dag är första april,
    så tycker jag det är dags att önska Paola Righetti välkommen til Bygga Hus-forumet!

Det skall bli mycket intressant att få se hur stadsarkitekt och byggnadsnämnd hanterar detta ärende.
    Så Paola, jag hoppas att du håller oss uppdaterade, och lycka till i er kamp mot byråkratin (y)

Sedan skall ju huset bygga också. Vi följer processen med spänning.
    Vilken del av Skåne är det? Vi kanske rentav nästan är grannar :)

• Laddar…
  11. Paola Righetti
    Medlem Nivå 2
    Tack :)

Fortsättning följer och givetvis håller jag er uppdaterade :) Det blir säkert fler turer med...ja både det ena och det andra.

Tomten ligger i Svedala kommun. Blir vi grannar då..?

12. haavard
    Medlem Nivå 11
    Jag skall inte säga så mycket om hur huset skall se ut. Till din tröst kan jag säga att om du överklagar ett avslag så är det jurister som beslutar vidare - inte arkitekter.

MEN: arkitekens jobb är att se till samhällets bästa. Det är ni som skall bo i huset, men det är alla andra som skall se det. När det t.ex. är förbjudet att ha skräpiga tomter är det inte för att skydda de som har det skräpigt utan alla oss andra som måste se eländet.

13. haavard
    Medlem Nivå 11
    Du skriver länger upp att det har gått långt över10 + 10 veckor. Har det egentligen det?
    Som jag tolkar det så har kommunen fortfarande inte fått in de handlingar de vill ha och då har det inte ens gått en vecka.
    Även om du sökte första oktober och ärende var komplett från dag ett hade det ju trots alt inte varit "mer än" 26 veckor.

14. haavard
    Medlem Nivå 11
  15. Paola Righetti
    Medlem Nivå 2
    Då ska vi väl inte jämföra huset med skräp och elände... :( Du kanske tycker det är fult men de få som kommer att köra förbi, (fyra st) gillar det. Men baksidan av huset kommer ju INGEN att se. Förutom vi då.

• Laddar…