1 724 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Utöka SPC via Ethernet?
Jag har sedan 6år tillbaka i huset ett larm byggt kring SPC 5320 och en SPCK422 Remote Keypad med wireless module. Skulle nu vilja utöka systemet till att även täcka garaget och en gäststuga vi har på tomten men utan att behöva dra x-bus kablage dit.
Finns det någon modul som gör det möjlighet att nyttja befintlig Ethernet som bärare för X-Bus? Eller är det bara att ta fram spaden och börja gräva?
Rent teoretiskt (men kostsamt) skulle man kanske kunna sätta varsin SPC central i stugan och garaget, samt sedan låta Lundix Gateway prata med alla 3 och hantera dem på det viset? Men det känns som en extrem nedlösning som jag inte tror jag kommer fullfölja.
Finns det någon modul som gör det möjlighet att nyttja befintlig Ethernet som bärare för X-Bus? Eller är det bara att ta fram spaden och börja gräva?
Rent teoretiskt (men kostsamt) skulle man kanske kunna sätta varsin SPC central i stugan och garaget, samt sedan låta Lundix Gateway prata med alla 3 och hantera dem på det viset? Men det känns som en extrem nedlösning som jag inte tror jag kommer fullfölja.
Rent teoretiskt skulle det kunna fungera med att förlänga X-bussen med en RS485/Ethernet-konverterare i varje ände. Har dock kollat med Vanderbilts utvecklingsavdelning som har testat några olika konverterare men INTE hittat någon som fungerade. Så de har ingen rekommendation på lämplig enhet. Så tyvärr får du nog dra ny kabel.
Eventuellt skulle det kanske funka att bygga ut med de nya trådlösa detektorerna, men det beror såklart mycket på avståndet mellan byggnaderna. Och hursomhelst så kan du då inte sätta en MAP i de andra byggnaderna, men av/pålarmining kan du ju ändå göra via appen eller Lundix brygga/gateway.
//Göran
Eventuellt skulle det kanske funka att bygga ut med de nya trådlösa detektorerna, men det beror såklart mycket på avståndet mellan byggnaderna. Och hursomhelst så kan du då inte sätta en MAP i de andra byggnaderna, men av/pålarmining kan du ju ändå göra via appen eller Lundix brygga/gateway.
//Göran
Åhhh nu när du säger det så kommer jag ihåg att det stod något om det i manualen. Är många år sedan jag läste den. Jag har mycket riktigt dragen kabel, MEN... bara en kabel dragen så ska jag använda den som xbus-sladd så kan jag då inte köra den för nätverket och måste ändå ut med spaden och gräva.A AskeHolst skrev:
Tack för att du tog dig tid att fråga dem, mycket uppskattat även om svaret inte var vad jag hade hoppats på. Men då är det ingen ide att själv prova den vägen.gol skrev:
Rent teoretiskt skulle det kunna fungera med att förlänga X-bussen med en RS485/Ethernet-konverterare i varje ände. Har dock kollat med Vanderbilts utvecklingsavdelning som har testat några olika konverterare men INTE hittat någon som fungerade. Så de har ingen rekommendation på lämplig enhet. Så tyvärr får du nog dra ny kabel.
//Göran
Om du får nys på att de skapar en egen modul för detta så är jag gärna beta-testare!
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Möjligen skulle du kunna använda en splitter om nätverket klarar sig på 100mbit.
Då använder du 4 trådar till xbus och 4 till ethernet. Men det är ju en hobbymässig lösning och inget man normalt förknippar med ett seriöst larm, men det skulle nog kunna fungera. Allt fallerar ju om någon råkar dra ur fel sladd...
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ntakter/ftp-utp/kabeldelare-cat-5e-utp-p38830
Då använder du 4 trådar till xbus och 4 till ethernet. Men det är ju en hobbymässig lösning och inget man normalt förknippar med ett seriöst larm, men det skulle nog kunna fungera. Allt fallerar ju om någon råkar dra ur fel sladd...
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ntakter/ftp-utp/kabeldelare-cat-5e-utp-p38830
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ansluta till SPC 5320 via HTTP fungerar ej. Uppgradera firmware via USB?
Villalarm & Hemautomation -
SPC Prog manuell skalskydd via fb. Knapp
Utöka golvvärmen med ytterligare en Fluvia push
Värme allmänt -
SPC Connect (via browsern) konfig? hur?
Utöka med el-uttag via kallvinden?
El