1 229 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Utökning av bef. vedeldning och ackutankar system funderingar.
Hej,
Jag står inför faktum att jag måste göra något åt vårt värmesystem i huset.
Laddregleringen till ack.tankarna har gått sönder så nu är det manuell reglering som gäller.
Jag har en gammal panna och tankar från -90.
Jag har plitat ihop en principskiss hur det är kopplat idag.

Det jag funderar på är att få in tappvatten i värmeslingan också så man slipper ha denna helt separat och bara på el.
Jag har tittat på olika lösningar, men det som verkar mest ekonomiskt i långa loppet är
en ackutank med sol-, tappvattenslinga och en laddomat som laddar tankarna från pannan.
Då kan jag dela upp kostnaderna och göra inköpet av tank och laddomat i år.
Sen kanske nästa år köpa solceller och reglering för att få tappvatten under sommarhalvåret.
Min fundering är hur man smidigast gör denna inkoppling.
För laddning av tankarna har jag tittat på en Laddomat 21-60.
Och för den extra tanken med sol- och tappvattenslinga har jag inte bestämt ännu..
Men hur gör man om man har olika ack.tankar? Dom måste väl vara lika för att utnyttjas bra.
Kan man bara koppla på en tank till på tex 350L i serie på dom befintliga?
Alla tips och tänk mottages gladeligen.
Även tips om jag är på helt fel spår med solslinga mm.
--
MvH Falk
Jag står inför faktum att jag måste göra något åt vårt värmesystem i huset.
Laddregleringen till ack.tankarna har gått sönder så nu är det manuell reglering som gäller.
Jag har en gammal panna och tankar från -90.
Jag har plitat ihop en principskiss hur det är kopplat idag.

Det jag funderar på är att få in tappvatten i värmeslingan också så man slipper ha denna helt separat och bara på el.
Jag har tittat på olika lösningar, men det som verkar mest ekonomiskt i långa loppet är
en ackutank med sol-, tappvattenslinga och en laddomat som laddar tankarna från pannan.
Då kan jag dela upp kostnaderna och göra inköpet av tank och laddomat i år.
Sen kanske nästa år köpa solceller och reglering för att få tappvatten under sommarhalvåret.
Min fundering är hur man smidigast gör denna inkoppling.
För laddning av tankarna har jag tittat på en Laddomat 21-60.
Och för den extra tanken med sol- och tappvattenslinga har jag inte bestämt ännu..
Men hur gör man om man har olika ack.tankar? Dom måste väl vara lika för att utnyttjas bra.
Kan man bara koppla på en tank till på tex 350L i serie på dom befintliga?
Alla tips och tänk mottages gladeligen.
Även tips om jag är på helt fel spår med solslinga mm.
--
MvH Falk
Du bör ha ett laddkoppel typ laddomat 21 eller termovar (?). Har du ingen beredare i någon av tankarna så får du nog köra vidare med elberadaren. Själv har jag vvb i tank med elvvb i serie. Eldar jag inte så har jag vv ändån. Skönt att slippa höra att vv är slut. Finns alltid. Kostar inte så mycket extra då jag oftast eldar. En backup kan man säga.
Har du olika tankar så koppla dom i serie. I serie får du ut mest när du behöver dom, när det är vinter.
Bygg du ett bra vedsystem först. Sol sedan. Ju mera du snöar in på din vedanläggning desto roligare blir det. Som ett barn med sin första ångmaskin. Magiskt.
Har du olika tankar så koppla dom i serie. I serie får du ut mest när du behöver dom, när det är vinter.
Bygg du ett bra vedsystem först. Sol sedan. Ju mera du snöar in på din vedanläggning desto roligare blir det. Som ett barn med sin första ångmaskin. Magiskt.
Hej,
Tack för ditt snabba svar!
Jag har fått tag på en Nibe SP150 som farsan hade liggande.
Hur skulle man enklast kunna koppla in den i kretsen?
Kan man koppla den som en ack.tank eller skall man köra den parallellt?
Tänkte att man kan köra med elpatron på sommaren och sen med pannan när eldningssäsongen börjar igen.
--
MvH Falk
Tack för ditt snabba svar!
Jag har fått tag på en Nibe SP150 som farsan hade liggande.
Hur skulle man enklast kunna koppla in den i kretsen?
Kan man koppla den som en ack.tank eller skall man köra den parallellt?
Tänkte att man kan köra med elpatron på sommaren och sen med pannan när eldningssäsongen börjar igen.
--
MvH Falk