Byggahus.se

Utökade kostnader vid tillbyggnad?

1. N
    Medlem · 31 inlägg
    Hej alla,

hade ett litet möte med min huvud-entreprenör i kväll (som inreder vår ovanvåning) och jag höll på att få en smärre chock... Det fasta pris jag har på kontraktet är 239 kkr, och nu kommer han och säger att de "småsaker" vi sagt till att vi vill ha extra landar på nästan 80 000:- !!! Det handlar bland annat om att de har satt upp OSB-skivor bakom de snedtak där de har satt träpanel (som jag tycker han borde ha insett innan han lämnade offerten) m.m. Visst kan jag gå med på en sak rakt av (för 4500:) men knappast för de övriga 74 000 kronorna. Vad har jag för skyldighet att betala dessa kostnader? Inget finns skriftligt och han har verkligen inte påpekat att det rör sig om så här pass stora kostnader.

Vad kan han göra? I värsta fall avbryta hela bygget? Buta hantvekrare? Tilläggas bör att vi har ett vite på 1% per vecka som de drar över tiden, och de är redan inne på femte extraveckan, vilket innebär att vi ska dra av nästan 10 000:-, kan de då avbryta det påbörjade kontraktet på grund av detta eller fortsätter detta vite att byggas på om "striden" drar ut på tiden?

Tacksam för alla svar som finns! ;)

/N&M

2. M
    Medlem · 177 inlägg
    Vilket avtal har ni använt? beställde ni extra jobben skriftligen? Kom ni inte överens om då vad de skulle kosta?

3. N
    Medlem · 31 inlägg
    Nej, inga extrajobb har beställts skriftligt, han har bara snabbt frågat om vi inte kan göra så, och då har vi sagt ja vid ett tillfälle i alla fall, inga kostnader för tilläggen har någonsin nämnts....

4. M
    Medlem · 152 inlägg
    Det skulle vara intressant om du kunde specificera lite mer detaljerat vad det är som är extra. Det låter orimligt att takjobet skulle gå på 80 Kkr. Det måste väl vara fler "extra" åtgärder än så som ni muntligt kommit överens om.
    /M

5. M
    Medlem · 177 inlägg
    som påpekas ovan så behöver du nog precisera vad det är för typ av extra arbete. Var de nödvändiga eller estetiska etc. Om ni har skrivit på ett RO-formulär så kan du läsa där vad som gäller vid tilläggsarbeten...

6. H
    Moderator · 42 511 inlägg
    Såvitt jag förstår så har man som konsument en väldigt stark sits om det kommer extranotor utöver ett avtalat fast pris.

Dvs, OM du har fått byggt till fast pris så är det (tror jag) upp till byggaren att visa att ni kommit överens om att tilläggen skall göras, och att ni varit överens om priset.

I praktiken kan det vara betydligt knepigare, byggaren kan ställa till en massa strul om du vägrar betala tilläggen. Vanligt är att de helt enkelt slutar bygga, du kan säkert i slutändan få helt rätt även i det fallet, men till priset av både stora risker med advokatkostnader och psykist lidande av att stå med ett halvfärdigt bygge.

Som köpare är det en bra taktik att försöka rulla uppgörelsen om extrakostnaderna framför dig till en punkt när du inte längre är så beroende av byggaren.

Obejktivt moraliskt så bör du nog betala en avsevärd del av tilläggen, det finns troligen mer substans i kostnaden än vad du insett. Samtidigt så är det upp till byggaren både för sin egen skull och som service till beställaren att vara tydlig om kostnader som tillkommer.

7. N
    Medlem · 31 inlägg
    Okej, ska försöka förtydliga mig lite.

Vi anser att vi har beställt ett extra arbete, vilket jag igår fick se specen på och det uppgick till cirka 4 500 :-, helt okej. De övriga sakerna är saker som vi frågat om de kan fixa, och då har byggarna bara sagt "Inga problem" och inte hade jag väl då drömt om att det skulle kosta oss massor med pengar, för sånt som jag tycker är småsaker. Sedan har det tillkommit saker som jag inte alls tycker vi har beställt, utan uppfattat att huvudentrepenören berättade att så gör man när man bygger och då sa vi ok på det, och så kommer han nu och säger att t.ex. den delen kostar 30 000:- ...

De stora posterna är:
    * Inklädnad av takstolar (vilket står med i kontraktet att det ska göras) 55 h arbete + material (cirka 22 000:)
    * Inbärande av och uppsättning och 60 kvm (uppskattat) OSB-skiva till snedtak: 4 man 4 dagar (128 h) + material (cirka 52 000:)
    * Skruvning av spångolvet, vilket vi beställde direkt i början eftersom de sa att de spikade golvspånplattorna skulle kunna börja röra på sig (cirka 4 500:)

Totalt rör det sig om cirka 13 000:- material och 66 000:- för arbete (d.v.s. 80 000:- extra på ett grundavtal som säger fast pris 239 000:) Är det dåligt omdöme av huvudentreprenören, eller någon man måste acceptera?

/N&M

8. M
    Medlem · 177 inlägg
    Det alltså bara två stora tilläggsarbeten som ni känner att ni inte borde behöva betala (så mkt för)?

Det är:
    * Inklädnad av takstolar (vilket står med i kontraktet att det ska göras) 55 h arbete + material (cirka 22 000:)
    * Inbärande av och uppsättning och 60 kvm (uppskattat) OSB-skiva till snedtak: 4 man 4 dagar (128 h) + material (cirka 52 000:)

Ok. Första punkten: om det står i avtalet att takstolarna ska kläs in så är det väl inte så mkt att diskutera? Extra tilläggsfaktura ska strykas.

Då återstår endast den andra punkten och den posten är ju så stor att ni måste ha diskuterat priset på något sätt, eller? Vem föreslog detta?

9. H
    Förstår inte riktigt det där med inklädnad, om det står in kontraktet, hur motiverar de då att det skall kosta extra?

60 kvm OSB skiva kan inte ta 4 man 4 dagar att bära in och sätta upp (såvida det inte behövs bergsklättring för att komma in med det). Skulle snarare säga 2 man 2-3 dagar. Jag förstår inte riktigt den punkten heller. Om det är träpanel under OSB skivan, varför då sätta OSB skiva? OSB skivan sätter man ofta innanför enkel gips i en vägg för att det skall finnas något att skruva upp saker i.

I ett snedtak, men panel (som går att skruva upp saker i) så kan man möjligen vilja sätta OSB för att panelen är för klen att hålla isoleringen på plats. I så fall ingår det i konstruktionen att det skall finnas denna förstyvning, och bör ingå i det fasta priset, det kan inte vara ett tillval. Alternativet är att den överhuvudtaget inte behövs.

Skruvning av spångolv skall självklart inte kosta extra. Ett spångolv SKALL skruvas, kan inte tänka mig att tillverkarna anger någon annan monteringsmetod. Oavsett så tar skruvning inte mer än 3-4 sekunder längre tid per skruv jämfört med samma mängd spik, skruvarna kostar visserligen några ören mer än spik, men ändå.

Av det du nämner här så ser jag bara en materialkostnad på ev. 4-5 000 (60kvm OSB kostar max 4000, om man hittar en riktigt dyr butik).

Så enkelt uttryckt så håller du på att bli blåst. Kontakta en jurist. Försök hitta metoder att hålla byggaren nöjd utan att betala så länge som möjligt. Försök hitta argument i stil med att du vill ta extra arbetena i en slutlig förhandling när hela omfattningen är känd osv. När du väl inte är beroende av byggaren längre så blir det betydligt lättare att hålla på din rätt. Och se för guds skull till att hålla inne varenda krona du kan så länge du kan utan att bryta något avtal.

Vad gäller OSB skivan, jag och min son bar in 130kvm OSB skiva på ca 20minuter. Snickaren har sedan monterat den i omgångar så jag har lite svårt att bedömma hur lång tid det tagit att montera. Det är typiskt ganska enkelt att montera i ett tak om man håller sig med rätt typ av skivlyft.

10. M
    Medlem · 177 inlägg
    Lyssna på på hempularen! Visst kan det finnas anledning att sätta OSB (som hempularen säger) men det är inte självklart. Vi kommer inte att ha det. Varför skulle vi välja att skruva upp tunga saker där? En motivering till varför OSB behövdes är på sin plats. Många har ju bara plastfolie mellan gips och isolering. Visst blir det en begränsning men mkt billigare. Om man nu behöver sätta skivor bakom så borde ni väl fått välja mellan Plyfa (dyrast), OSB (mindre dyrt) och spånskivor (billigast)... och även om OSB är dyrt så är det inte sååå dyrt...

11. N
    Medlem · 31 inlägg
    Tack för kloka kommentarer!

Ja, det är de två stora posterna som det gäller.

När det gäller takstolarna så säger han att det som är tillagt här, skulle vara att jag sagt att vi ville ha dem lika tjocka. 1 av 4 var 90 mm bred och de andra 45 mm, så jag frågade snickarna om man kunde sätta en regel utmed de övriga 3 och då få dem att se lika tjocka ut, vilket så klart inte var något problem, priset för detta blev i efterhand 22 000:-, helt oförberett.

Anledning till OSB bakom panelen i snedtaket var enligt entreprenören att vi skulle få ett hållbarare innertak (kunna skruva upp saker i det) och mindre skarvar... Och som sagt, han sa till oss att det behövdes och att det är "så man gör", inte ett dugg om vad det skulle komma att kosta!

Skruvningen av spångolv får jag nog allt stå för eftersom det handlar om att inreda en befintlig ovanvåning (på en Smålandsvilla) där spånskivorna bara var spikade, och detta nämnde de vid första kontrollen på stället.

Ska verkligen försöka hålla inne alla betalningar och få med honom på att vi tar allt vid slutbesiktningen, då är jag ju oberoende av honom och att han ska färdigställa det hela.

TACK!

/N&M

12. D
    Medlem · 368 inlägg
    Mao säger han själv att han har räknat fel på offerten och det ska ju inte du drabbas av. Har du någon spec på vad som ska ingå i de ursprungliga 239:-?

13. N
    Medlem · 31 inlägg
    Oh yes, jag har en riktigt detaljerad spec om vad som ska ingå (ett av mina krav på avtalet och specen har jag i stora delar skrivit själv). Där står dock inget om OSB bakom panelen, isoleringen satt ju redan på plats (bakom reglar CC45) så jag trodde ju helt enkelt att man bara satte panelen på dessa reglar.

14. H
    Då trodde du nog rätt. Det finns shabloner (som jag inte känner till) om hur tid det tar kalkylmässigt att skruva upp skivor i tak. Om det inte finns några större försvårande omständigheter så finns det ingen anledning att det skall kosta mer, lägg sedan på 2 mantimmar för inbärningen så har du tagit i överkant där också.

Men OK om golvet redan var spikat så tillkommer där en kostnad, fast fortfarande låter 4500 mycket. Om golvet är helt rent så man kommer åt överallt utan att flytta en massa grejor så skruvar man det där med en skruvautomat på högt räknat 4 timmar (antar 60kvm). Skruven kostar kanske 700 till 1000 kr.

15. N
    Medlem · 31 inlägg
    Tack hempularen! Jadå, golvet var helt rent frånsett en hel del isolering och lite reglar som skulle användas i innerväggarna, fast det är ju snabbt flyttat, max max 1/2 timma... Pratade precis med entreprenören som kunde tänka sig att gå ner till typ 30 000 på jobbet, så då blir det "bara" 43 000:- Så det kommer en faktura med 15 dagars betalningstid, så förhoppningsvis är bygget klart när den ska betalas och då kan vi bestrida den då.

Fortsättning följer....