Byggahus.se

Utöka med el-uttag via kallvinden?

1. J
    Medlem Nivå 7
    Hejsan jag har precis köpt nytt hus och hade tänkt utöka antalet el-uttag i två rum på övervåningen. (1,5 plans villa). Min fundering är dock hur jag bäst ska gå till väga för att göra det, min fundering är om detta är ett okej sätt att göra det på.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skiss.jpg

Det är väl främst funderingen om att gå ut från rummet via sidovindan och sen in igen. Som är funderingen.

MVH

Jesper Karlsson

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Man skall undvika att ha elrör som passerar mellan varm och kall del av byggnaden. Det finns risk för kondensbildning i den kalla delen av röret.

Om det är absolut nödvändigt så kan man ändå göra det, men då skall man täta rörändarna på den varma sidan för att hindra luft att passera ut i den kalla delen.

3. J
    Medlem Nivå 7
    Men som i det här fallet då båda ändorna av röret/slangen hamnar på varm sida då?

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag tror det kommer att fungera utmärkt. Men jag skulle hellre valt att använda en kabel eftersom den blir synlig/åtkomlig på kattvinden, EKK, EXK, EKRK etc

• Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 7
    Okej så du rekomenderar typ EKK i flexslang istället för FK i flexslang, får man blanda EKK och FK i ett rum t.ex.

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    EKK utan slang blir bra.
    En gång i tiden lär det ha funnits krav på att använda samma typ av ledningar i hela huset, och det är ju bra. Men en komplettering så här i efterhand kan knappast ställa sådana krav.

7. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Lägger man slangen under isoleringen så är det lugnt.

//Patrik

8. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag har gjort exakt så på mitt hus på många ställen, har dock använt EKK Light som jag klamrat på andra sidan kattvindsväggen. Är asfaboard där så det är enkelt att skruva klammer.

9. S
    Medlem Nivå 3
    som sagt. lägg ekk istället. om du inte vill klamma den hela vägen så lägg den i ett vp-rör och klamma det istället.

10. T
    Medlem · Nivå 10
    Om det blir omfattande utökningar.. Då skall man skyddsjorda allt i dom aktuella rummen. Det kan även tillkomma krav på jordfelsbrytare i anläggkingen. Även placeringen av dom nya vägguttagen kan kräva skyddsjordat.

Det är inte tillåtet att blanda ojordade och jordade uttag i samma rum.

Det är dom nya bestämmelserna kring skyddsjordat och jordfelsbrytare som skall tillämpas såvda det inte rör sig om enstaka vägguttag i befintliga rum med befintlig elinstllation.

11. J
    Medlem Nivå 7
    Det gäller utökning av bef. uttag som redan är gjordade. Anledningen till att jag funderade på FK och slang var att jag då kan trycka in slangen i den bef. dosan. Lägger jag kabel blir det att blanda kabel och fk i den första dosan och det känns mer rätt att använda samma lösning som det är idag.

Sen får man ju också möjlighet att dra in mer/ny kabel om jag lagt FK/EK i slang/rör istället för ekk. Finns det något som egentligen förutspråkar att bara köra "naken" ekk från det bef. infällda uttaget till rotdosan?

Redigerat 2 maj 2015 22:04
  12. A
    Anonym
    Menar ni att man skall ha löst liggande Ekk på vind? Är inte detta dåligt om man tänker på Råttskador? Eller håller en Ekk samma skydd som ett
    Flexrör?