Byggahus.se
Hej!

Jag och min sambo vill köpa en västerbottensgård från 1920 som är fullt beboelig men har renoveringsbehov för att uppdatera kök mm. Vi ska skriva kontrakt men har friskrivningsklausul om vi inte kan låna och ha råd med renoveringen.

Köket är det svåraste för oss att uppskatta. Det är ganska litet och vi vill ta bort en vägg mot ett grov/pannrum och samtidigt få dörrar till trädgården direkt från köket. Det finns redan en ritad plan för hur det skulle göras. Vi är dock osäkra vad vi kan åka på för kostnader när det gäller vattendragning. Vi har en budget på cirka 150 000 kr för köket just nu, varav cirka 100 kommer att gå åt för att bygga upp köket då rummet är färdigställt (vi köper sannolikt från IKEA).

Är det någon som kan ha en idé? Jag googlar och hittar allt från 5 000 kr för att flytta vägg till 150 000 kr.

Jag bifogar bilder:
1. Ändring av köket. Streckade väggar är de som finns idag. Det som känns osäkert är väggen köket står mot idag då det går vatten dit. De andra väggarna tänker jag är ganska enkla gipsväggar.
IMG_20170222_173122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Så här ser köket ut idag som står mot väggen som ska flyttas ut mot dörrarna. Det ska alltså flyttas "genom väggen" där det står nu.
IMG_20170209_124851.jpg
Skapa konto

3. Så här ser det ut på andra sidan köket. Golvet är gjutet och det finns en golvbrunn om det är till hjälp.
IMG_20170209_131555.jpg
Skapa konto

4. Här är rummet på andra sidan köket som i planen ska bli "Teknik".
IMG_20170209_131602.jpg
Skapa konto

Jag vore enormt tacksam om någon kunde ge mig råd, både vad det sannolikt går på och om det skjuter iväg samt vad det skulle kunna bero på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.