Hej.

Vi köpte ett hus 2021 för 4,1 MSek. Tog lån 85% alltså 3,485 MSek.
Sen skedde ju ränteperioden därefter, och huset sjönk såklart i förväntat värde om vi skulle sälja det.
Nu, tre år senare, så skulle vi vilja utöka bolånet för att kunna renovera ett badrum. Vi har betalat av strax över 200 kSek på lånets grundstorlek och reglerna är ju att man får låna upp till 85% igen.
Men, realistiskt så är huset inte värt 4,1 MSek längre?I alla fall inte i skicket det var. Vi har gjort uppgraderingar såsom låtit elfirma dra om all inneliggande el, målat om, renoverat några rum etc. Så vad den skulle gå för idag är lite oklart.

Behöver jag få in en ny mäklaruppskattning eller är mitt gamla underlag fortfarande giltigt? Har förstått att man som tidigast kan byta amorteringsgrundande underlag var 5:e år, gäller samma regler för bankens sida så att säga?

Ekonomiskt så är kalkylen god, vi skulle kunna lånat mer än dessa pengar till ett dyrare hus men det är ju maxgränsen på 85% som gäckar oss i dagsläget.

Är det någon som vet vad som gäller?

Banken kan välja att "tro på" den bef. värderingen, men det är inte säkert att de accepterar att låna ut såvida du inte gör en omvärdering. En sådan värdering kommer inte att påverka amorteringsunderlaget i så fall.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ta in en mäklare på en gratis värdering. Är det högre så betala för att få den på papper, annars låt bli och försök med den gamla...

Unikt namn
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ta in en mäklare på en gratis värdering.
Har du personliga erfarenheter av att detta funkar?

Jag har enbart fått muntliga värderingar den vägen (och en väldigt påstridig person på halsen som vill sälja bostaden nu nu NU),och det har inte varit något som banken litat på.

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
Har gjort det flera gånger med Bjurfors. Häromkring har de en väldigt proffsigt tjej som gör dessa gratis och muntligt. Man är ärlig och säger vad avsikten är med värderingen, öka bolån, sänka belåningsgrad och ränta eller sälja. De utför värderingen muntligt och om man vill ha det skriftligt får man betala.

Kan tänkas mig att en del kan bli sura om man låtsas vilja sälja och sen ångrar sig. Men är man öppen och ärlig så är det inga problem om de utför den tjänsten.

Kan vara bra att ha koll på vilka banken godkänner förresten, stora byråerna brukar vara ok.

• Gilla
Bäckström92
  • Laddar…
T
Vore det inte enklare och snabbare att ringa banken och prata med dem om vad de har för regelverk och vad de ser för prisutveckling eller vilka som kan göra en värdering de accepterar än att fråga på ett forum där de blir spekulationer?

Det är ju till syvende och sist banken som ska godkänna en värdering men om det är som du skriver att ni har gjort värdehöjande åtgärder så känns det inte helt orimligt att en ny värdering skulle ge samma eller högre värde även om marknaden gått ner (om ni inte betalade helt orimligt överpris).

Tack för svaren alla.

Jag har pratat med banken och skickat in en ansökan. Det gjordes faktiskt redan innan jag skrev första inlägget men då det dröjer med att få svar från banken började jag fundera på om jag behövde kalla in en mäklare eller ej.

Ringde dem i onsdags och de frågade då lite om värderingen och jag sa helt sonika att senaste värderingen var ju när vi köpte den nyligen, något som de inte ifrågasatte alls. Däremot sa han att skulle jag vilja låna till mer än 85% så måste de få en högre värdering för att kunna landa på max 85 av den nya, skäligt ändå.

Så det verkar som att de är nöjda med den gamla värderingen, trots att alla inblandade vet att marknaden varit dålig sedan inköp.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Så det verkar som att de är nöjda med den gamla värderingen, trots att alla inblandade vet att marknaden varit dålig sedan inköp.
Jo men samtidigt så vet de väl att du har gjort förbättringar. Så det är väl sannolikt att i nuvarande skick är huset värt ungefär lika, eller mer än den tidigare värderingen.

Ja de räknar väl med att lånar jag upp till 85% igen och får ett snyggt badrum så blir det väl samma affär som vid köpet typ.
Tror dessvärre inte att förbättringarna vi har gjort hittills har gjort att inköpspriset skulle uppnås vid försäljning.

H hempularen skrev:
Jo men samtidigt så vet de väl att du har gjort förbättringar. Så det är väl sannolikt att i nuvarande skick är huset värt ungefär lika, eller mer än den tidigare värderingen.
Man ska minnas att personen på banken behöver en giltig värdering som täcker lånet. Om den är äldre eller nyare spelar mindre roll, så länge den är godkänd i deras regelverk. Om deras regelverk inte ska godkänna en tidigare gjord värdering så ska fastighetsmarknaden ha förändrats i grunden som vid 90-talskrisen. Senaste årens lilla hicka påverkar sannolikt inte i normalfallet (räknar bort extrema saker i super-känsliga områden)

Om man gjort förbättringar, utbyggnader osv osv kan bank-tjänstemannen inte ett dugg om. De förlitar sig på det som finns på papper, tiden när en bankman arbetade 50 år på samma bank och kände något ansvar för bankens affärer är förbi. De ska ha papper på värdet, sen försöker de få till så hög ränta som de kan få kunden att betala. Allt annat är ointressant.

• Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.