Byggahus.se

Utöka antalet faser i en sommarstuga

1. Otto-Von-Stern
    Medlem Nivå 5
    Nu är jag inne på ett område jag kan väldigt lite om och jag tänker inte försöka fixa och trixa själv, säker till mångas glädje här på BH :D

Men jag skulle väldigt gärna skaffa mig lite kunskap om ämnet så jag inte blir lurad av något ohederlig elektriker. Jag har en gammal sommarstuga i Norge från 1946 (så jag kan tänka mig att priser och regler/lagar skiljer sig åt) som nu endast har 2st 10amp säkringar. Jag tänkte installera en Ikea spis i sommar och en förbränningstoalett. Så jag behöver utöka min el kapacitet.

Förbränningstoaletten går att köra på 10amp men behöver en egen fas och spisen tror jag skall gå att köra på två stycken 16amp. Sedan hade det varit skönt att ha ett utag utomhus som var på 16amp så man kan använda lite starkare maskiner.

Vilken ende skall man börja och vad kan det tänkas kosta? Inga kablar är nedgrävda, utan strömmen kommer från vägen direkt in i köken med en kabel som hänger i luften.

Hoppas någon gammal erfaren elektriker har lust att hjälpa mig och guida mig i rätt riktning innan jag tar kontakt med en norsk elektriker på plats.

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Det bästa är att att ta kontakt med en lokal elektriker. Detta eftersom jobbet kräver ombyggnad av servisen i samarbete med eltnäts ägaren. Förövrigt skiljer sig elnätet i Norge kraftigt ifrån Sveriges och övr. europa . Norge använder i fletatalet distrubitionsanl. ett IT system med 3 x 230 v till skillnad från vårt 230/400 v

Det som krävs är indragning av tre faser och en uppsäkring till t.ex 3 x 25 a som huvudsäkring ( mottsvrar nungefär 3 x 16 a i vårat system ) . Det systemet som finns idag motsvarar ett vanligt vägguttag avsärat med 10 a.

Redigerat 17 mar 2015 17:35
  3. Otto-Von-Stern
    Medlem Nivå 5
    Så mao är det först nätägaren (Skagerak Nett) som jag skall ta kontakt med för att byta "säkringsskåpet" så jag kan använda kraftigare ström sedan ta kontakt med en elektriker som drar nya kablar i väggarna i stugan?

4. T
    Medlem · Nivå 10
    Troligtvis är det bättre att prata med en lokal elektriker eftersom det är han koordinerar jobbet med elleverantören. Jobbet berör delar på båda sidor av överlämningspunkten. Troligtvis utför inte elnätgaren några åtgärder utan kontakt med din norske elektriker.

5. Otto-Von-Stern
    Medlem Nivå 5
    Vad kan ett sånt här projekt kosta och hur lång tid kan det tänkas ta för en elektriker att göra?

6. T
    Medlem · Nivå 10
    Det kan jag inte svara på. Men det är i princip att betrakta som en ny elanläggning förutom befintlig belysngsgrupp. Det erfodras t.ex ny elcentral och nya matningar till elapparater såsom spis.

Det gäller även att nätleverantören vill utöka anläggningen. Deras transformator kapacitet och lednkngsarea är kanske för klen för att göra utökningar.

Redigerat 17 mar 2015 19:09
  7. Otto-Von-Stern
    Medlem Nivå 5
    Ok, tack för ditt svar. Om jag har två proppar på 10amp betyder det då att jag har två fas eller är det en fas som delar på dessa två proppar?

8. GK100
    Medlem · Nivå 21
    I fallet Norge är det sannolikt två faser, det är dessutom inte möjligt i det systemet utan nolla med mindre.

9. T
    Medlem · Nivå 10
    Du har sannolikt två faser eftersom det är enda möjligheten att få ut ström i ett IT system. Det skulle motsvara en enfas servis med en 10 a huvudsäkring i Sverige. Dom minsta anslutningarna som används i Sverige är 3 x 16 a huvudsäkrkng i hus eller enfas 25 a i äldre ofta mkndre lägnheter.

Jag skall bara fötydliga att nolla inte används i det systemet. För att erhålla en fullgod säkerhet krävs alltid två säkringar per grupp där vi klarar oss med en säkring.

10. S
    Medlem Nivå 7
    För att komplettera med lite ytterligare info så är det som sagts tidigare i tråden helt sant, men Norge försöker gå över till det svenska systemet med TN och 230/400 V trefas så det är inte orimligt att den nya anläggningen blir en sådan. Beror nog mycket på omständigheterna dock, vad det finns för transformator i närheten osv.

11. T
    Medlem · Nivå 10
    Det är smart att bygga om eftersom man kan få ut c.a 1,73 gånger mer effekt med samma kabelströmmar i distrubitionsnätet.

Det fina är att all elektrisk enfas utrustning redan går på 230 v. Trefasmotorer är i flertalet fall Delta kopplade idag i Norge. Dom kan lätt kopplas om till Y koppling och köra på 400 v med eventuellt nytt motorskydd och en omkoppling i manöverkretsen. Det gäller dock inte vissa större motorer som fortfarande kan behöva Y - D start.

Det som behöver bytas i en villa är elcentralen om den är diazed. Är det en Normcentral borde det räcka med diverse omkopplingar och en nollplint.

Redigerat 17 mar 2015 23:08
  12. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Och vi kan även tillägga att det inte nödvändigtvis räcker att räkna antalet säkringar, eftersom "gamla" elektriker i Norge har en förkärlek att säkra av även nollan i en uppgraderad/ny TN-installation. (De är alltså lika tjurskalliga som Svenska elektriker, tänka sig... ;))

13. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag kan tänka mig två varianter när man väljer den lösningen

2 fas matad elcentral ansluts oombyggd till Fas respektive nolla. I ett sådant fall kan abbonentanläggning förbli i stort sett orörd.

Man använder automatsäkringar som innehåller ett eller tre säkringsblock samt ett strömbrytarblock för nollan. Den lösningen har en stor fördel när det gäller felsökning av gruppledningar med t.ex megger.

Jag skulle kunna tänka mig att eleverantören vill göra så lite som möjligt med kundens elanläggning vid ombyggnaden från IT system 3* 230 v till TN system 230/ 400 v och därmed accepterar viss snedlast i enskilda villor. Sedan kan man sprida enfascentrlerna på olika faser i respektive villa.

Redigerat 18 mar 2015 12:33
  14. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Jag har hört om det även vid nyinstallation, så det finns allt även ett mått av "så har vi alltid gjort" med i bilden.

15. T
    Medlem · Nivå 10
    Det är enbart möjligt att göra så på enfasgrupper. Är det flerfasiga grupper får aldrig nollan kopplas bort okontrollerat. Den får bara brytas strax efter fasledarna.