• DSCN2200.jpg
Har du plattsatt i taket?
Ursäkta, kunde inte låta bli

tja, med mina plattsättare så hade man nästan kunna förvänta sig det....
problemet är nog snarare att väggarna böljar hit och dit som sinusvågor.

Långt ifrån bra..men definitivt inte världens sämsta.
Finns många exempel här på byggahus som har fått betydligt sämre resultat hemma i badrummet.

Jag har sett sämre, här på forumet.......Detta var ju dåligt, men tröskeln är hög för att kvala in på min sämsta lista *hehe*

Ja finns det sämre satta badrum är det dåligt. Mitt tätskikt är det inget fel på det är faktiskt riktigt bra utfört, det är bara synd att det inte är det som syns....
Men det här är en utmaning, är det någon som har värre bilder på lut så visa upp dem!

Bjuder på en bild till som jag inte la upp på bloggen eftersom man redan börjat ta bort de värsta plattorna.

• DSCN2220.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har sett väldigt många sämre badrum än detta även om jag inte skulle kalla detta en höjdare. Skönt att du får det fixat iaf.

Tyvärr får jag inte lägga upp fotografier på kundernas badrum efter skada, eller får och får. Jag tycker inte att det känns speciellt trevligt eller seriöst men det finns många svenska badrum som inte är någon höjdare tyvärr.

MVH Lorant

Det där tyckte jag var snudd på bra, om allt det funktionella är korrekt så hade jag varit nöjd med det.

Kan lägga upp lite bilder på mitt i morgon.

Lessen, men du har inte sett mycket....

Efter snart 1 500 badrum (som besiktningsman) så kan jag konstatera 2 saker:

1) Detta är enligt alla bilder utom den sista nya du la upp helt godkänt. På den sista bilden är fogsprånget för stort.

2) De som klagar mest på plattsättningen är ofta VÄLDIGT långt ifrån ett hantverksyrke själva. Matrialet är ett levande material, och uppsättningen ett hantverk, d v s kan skifta en hel del och FÅR skifta tämligen mycket om man läser AMA.

Jag antar att du har dokumenterat väggens rakhet innan plattsättning?
Om inte, jag antar att du beställt upprätning?
I så fall, även där finns toleranser...

De raka väggar och 90 graders hörnen jag sett inskränker sig till de på ritning....

T
Med tanke på din första bild längst upp så kan inte väggen varit jämn/rak från början.

Inte ofta att hörn är i lod, inte ens i nybyggnationer!

Vissa av exemplen kan man ju inte se med blotta ögat, kan kännas lite väl petigt att man kollar av med ett 2 meters lodpass på väggar.

Vad var underlaget? Träbjälklag eller betongbjälklag? Har firman gjort detta själv osv..........

Redigerat:
Klantiga hantverkar utan yrketstolthet som kaklat.
Har kaklat hela badrum och kök i hus från 1800 talet där inget är rakt och skulle aldrig lämna det så där. Levande matrial... Suck...
Vad är det som är levande matrial. Gips är inte levande matrial, kakel och klinker är inte levande matrial. Sten är inte levande matrial -utan dött matrial. Vad är det som skall röra på sig?!
Är dåligt bakgrundsjobb och vinda ögon som ligger bakom.
(detta är min åsikt, och man behöver inte hålla med, men tycker inte att det är ok)

Problemet är att de har så brottom, och då blir det inte rakt och fint.
Har många kompisar som haft plattsättare hemma och de flesta har gjort ett bra jobb, men finns ju en del som inte är så begåvade i de flesta yrken.

C
Fogarna var ju inte särskilt snygga på bilden i första inlägget heller, eller? Även om jag inte är hantverkare hade jag inte velat ha det så i ett nygjort badrum år 2010.

Det är ett nybygge, där jag har en totalentreprenad. Jag har som lekman inte sett mycket men det här var tillräckligt så jag kallade in en besiktningsman när jag såg varthän det barkade gällande slutresultatet. Det är alltså besiktningsmannen som anmärkt och gjort nedslag på plattsättningen. Enligt AMA så är det godtagbara språnget på keramiska plattor 0,5 mm, vi har 2-5 mm, dvs upp till 10 gånger sämre än det skall vara. Allt hänger ju på det fackmannamässiga utförandet, vilket inte detta är enligt besiktningsmannen. Skitsamma för mig , bara de fixar det så blir jag nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.