Utmaning - Vad är sågen till?

2k läst  5 svar

1. A
    Medlem Nivå 3
    Min pappa som har varit snickare i hela sitt yrkesverksamma liv och nu är 60+ hittade på ett arbete han var ute på en såg som han aldrig sett förut och som han undrar vad den är till. Är det någon som har en aninng? Sågen är 45cm lång, varav bladdelen 30cm. Det som gör honom och oss fundersamma är att den är utformad så att det bara är möjligt att såga ett grunt spår. Någon som har några idéer eller tips?
    Tack på förhand!
    Hela sågen: [​IMG]
    Bladet: [​IMG]
    Handtaget: [​IMG]

2. U
    Medlem Nivå 4
    Gissningar kan man ju alltid producera. Grundat på att det ser ut som ett bågfilsblad, dvs metall samt att utsticket är litet så gissar jag på en såg för tunnare plåt, kanske spirorör. Antingen är det ett hemsmide eller ett äldre verktyg och då tillhört en äldre hantverkare med yrkesstolthet som ville såga snyggt och fint utan att det nyper fast och j-as. Numera slår man väl av rören med moran eller nåt.

Spekulation alltihopa...

/Uffe

3. A
    Medlem Nivå 3

Fler spekulationer?

Hej igen,
    Tack för spekulationen, pappa säger att det ligger mycket i den! Ska man såga av exempelvis ett stuprör nyper det ofta fast och jä-las. Materialet är förzinkat eller galvat och även punktsvetsat, därför tror pappa kanske inte att det är så gammalt.
    Fler spekulationer?

4. ikeahantverkaren
    Medlem Nivå 7
    man rullar in den i degen,bakar brödet,ger det till en intern.
    ett flyktverktyg ur finkan med andra ord.
    Har farfar suttit inne?

5. D
    Medlem Nivå 3

hahaha :D

Tänkte först på en special isolerings kniv :)

6. M
    Medlem Nivå 1

Till kabelarbeten

Hej !

Jag har använt en sådan här såg med bågfilsblad vid skarvning av blymantlad telekabel.
    Med denna såg är det ingen risk att skada blymanteln när man sågar av plåtbandsarmeringen på kabeln.

MVH Magnus i E-tuna

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: