Byggahus.se

Utlopp köksfläkt i carport?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Är novis på det här med ventilation och ställer en fråga som jag redan tror mig veta svaret på...
    Vi har byggt till lite nätt 80m2 och i slutet av bygget har vi lagt en carport. Mot carporten blir det ett kök och här kommer frågan... Kan jag dra ut ventilationsröret från köksfläkten så att utloppet hamnar under taket i carporten? Eller måste jag göra en 90' där och gå upp genom carportstaket?

Tankarna är väl ungefär som så här... Om kanalen mynnar under taket, fläkten går och drar ut varmluft... Varmluften stiger och hamnar under taket i carporten, det är kallt ute och vips så blir det kondens i taket på carporten?

Mvh Tobbe G

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Nej, pga brandsäkerhetskrav.

3. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Men det är tillåtet att gå ut under carportstaket och göra en 90' upp genom taket där?
    Mvh Tobbe G

4. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Tänk bara på att om du har mer än 1 (en) 90 graders böj måste du ha renslucka därimellan.
    Och imkanalen skall brandisoleras i hela sin längd (30mm nätmatta).

Och för den delen är det inte det trevligaste att köra ut matosen i carporten i sig.

5. T
    Medlem Nivå 3
    Ok, tack för hjälpen!
    Ett annat alternativ jag har, som jag tror blir dyrare, är att dra ut imkanalen rakt uppåt... Nackdelen där är att jag har bandtäckt plåt och då måste plåtnisse komma och göra en massas plåtjobb för att det ska bli ok :/

6. P
    Medlem Nivå 2
    Man kan väl säga så här att dra du den rakt upp ut genom plåttaket så slipper du se den mer sedan, istället för att ha ett rör, bygga in det kanske för att slippa se det osv i carporten. I längden är det kanske värt att låta plåtis klipp upp ett hål i taket?