Detta är ett utlopp för dagvatten från stuprören ungefär 3 meter från mitt garage. Ordinarie markrör hade ordentligt bakfall (så pass att jag såg att rören var banan-böjda när jag fick upp dem ur marken) så jag fick gräva upp rubbet och sänka ner det med nya rör.

Problemet blev då att där röret slutar är marken aningen högre (det sluttar alltså emot garaget) än röret. Jag är uppenbarligen ingen markarbetare och har inte tillgång till mer än en spade. Således grävde jag en grop med förhoppningen att det skulle sjunka undan. Nu var det dock ordentlig lerjord så sjunker ju inte undan alls...

Problemet nu är rätt tydligt på bilden. När det regnar så fylls hela gropen med vatten nästan direkt. Hade det fortsatt regna hade röret börjat fyllas upp.

Förslag på vad jag kan hitta på här?

• Grop fylld med vatten från dagvattenrör, omgiven av jord och grus, spade och orange rör synligt på marken. Grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för brunn längre ner i bilden?

G Ganescha skrev:
Vad är det för brunn längre ner i bilden?
Det är grannens brunn. Jag har för all del en likadan i närheten, men det är nästan en total omöjlighet att försöka gräva mig enda dit bort (ca 200m från där bilden är tagen).

Lera, du behöver ett dike som leder bort vattnet.

Eller en stor stenkista som tillfälligt kan lagra vattnet från vanliga regn. Problemet med lera är att infiltrationshastigheten är väldigt långsam så stenkistan måste nästan ha ett utlopp, alltså ett dike.

Med det sagt så har det fungerat bra i min sörmländska mellanlera med en handgrävd stenkista på någon kubikmeter. Jag grävde, kärrande bort leran och fyllde med sten som jag hade i trädgården. De största i bottnen. Och sen ett lager makadam på stenarna och så 20 cm av lera på det. Den ligger där under gräsmattan sedan 15 år och tar emot allt regnvatten från ett av stuprören.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
R roniish skrev:
Det är grannens brunn. Jag har för all del en likadan i närheten, men det är nästan en total omöjlighet att försöka gräva mig enda dit bort (ca 200m från där bilden är tagen).
Eller så hyr du en liten grävare, själv eller med en förare och gräver dig dit bort. Ser ut som det är ett dike där redan? Men visst, är det grannens dike och tomt så blir det kanske lite värre.

Vill du göra en stenkista så hyr en jordborr och borra djupt två/tre meter bort. Ta antingen bort mellanväggarna med en spade eller fyll bara hålen med makadam. Fram till kistan gör du ett täckdike.
Tar du bort mellanväggarna kan du dels lägga markduk (N2) och också borra ännu djupare i botten av gropen.

Annars gräver du för en rabatt på samma avstånd och leder vattnet dit.och då kan du ha ett öppet grunt dike. Tänk på att ha ett utlopp så vattnet kan rinna vidare om det blir fullt. Se till att få ner växter som har djupa rötter och som tål både väta och torka. Sök på regnrabatt så hittar du instruktioner och eftersom du har lera krävs det större volym och yta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.