Byggahus.se

Utländska husleverantörer?

1. Langbein
    Bannad · 556 inlägg

Langbein

Bannad
    Jag har bara hittat Baltic i rundtimmer, det brinner nog för bra. Vi vill helst bygga i sten, annars nästan brandsäkert trähus om möjligt.
    Några andra länkar?

2. A
    Medlem · 78 inlägg

Anna_Dyring

Medlem

Re: Utländska husleverantörer?

Hej, jag bor i Danmark och hær bygger man ju føretrædesvis "gennemmurede" hus, vilket betyder att innervæggar såvæl som yttervæggar ær murade (med små murstenar) Invændigt brukar man sedan "vandskura" d v s ett tunt lager puts læggs på som muraren sedan arbetar med spartel och lite vatten, dærefter målar man på putsen = klart! resultatet blir att du kommer att se murstenens struktur men inte fogarna. Detta byggnadssætt vet jag æven finns i bl al skåne. Yttervæggarna muras också, valfritt om man vill ha dem råa eller så kan man också vandskura dem. Mellan inner och yttervæggarna læggs isolering samt att evt elledningar dras dær. Med detta byggnadssætt kan du i princip bygga hur som helst eftersom det ær små stenar som skall muras upp, hur dessa sætts upp spelar ingen større roll kostnadsmæssigt sett.

Jag vet att Skanska har ett dotterbolag som heter Uniquehus, finns på nætet. De har bara typhus men jag tror nog att du kan få fatt i arkitekt som kan projektera ett sådant hus. Alternativt søker du på google.dk efter "tømrermester" eller "murmester", dessa har byggningskonstruktører som både ritar och projeterar hus, som visserligen blir lite dyrare æn typhusen men å andra sidan inte så dyrt som svenska arkitekter tar.

/Anna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.