Byggahus.se

Utländsk personal utan säkerhetsprövning har haft tillgång till svenska kraftnät

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Återinför tjänstemannaansvaret.

Om man begår sånna här klantigheter ska man inte ha kvar jobbet.

Men tyvärr är statliga anställningar i princip livstidsanställningar. Man får varken sparken om man låter bli att göra säkerhetskontroll på städare på arlanda (som sen visar sig vara illegala invandrare) eller om man släpper in främmande länder i hemliga register.

Det är lätt skylla på en generaldirektör där man väljer ut den fulaste bilden på personen för att visa i media. Men man glömmer att det finns många nivåer av inkompetens under.

I fallet med städarna var det dock en kompetent polis som gjorde registerslagningen själv och såg felet. Och på Svenska Kraftnät fanns det en säkerhetschef som flaggade hela tiden, även till Säpå och regeringen (Som då inte gjorde något alls tills mediafick upp spåret).

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tycker det är helt korrekt att de ansvariga tjänstemännen får sparken, vi får hoppas det rensas även under toppnivån.

Men samtidigt skall man kanske inte överdramatisera allvaret. De säkerhetskontroller som görs, lär inte avslöja en riktig agent/spion, bara amatörer som ex. terrorister. Vill främmande makt få tillgång till hemligheterna runt kraftnätet så får man nog förutsätta att de har skaffat sig tillgång till informationen, även utan hjälp av inkompetenta tjänstemän.

Och om vi tar fallet med transportstyrelsens outsourcing, så var det ju konsulter från IBM som fick tillgång till informationen. Jag är övertygad om att IBM har en egen kontroll av sina anställda som är minst lika djuplodande som den som kan göras av svenska säkerhetspolisen. Möjligen kan det skilja lite i bedömning av vissa risker. SÄPO har ju iallafall tidigare underkänt personer från vissa extrema politiska partier, det kan jag tänka mig att ett privat bolag ev. inte vågar göra.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Bara som en liten kontrast till "inkompetens" inom staten. För många år sedan arbetade jag i ett bolag där en avdelning (som jag inte arbetade på) levererade ett kommunikationssystem för en större flygvapenbas i ett annat land. Det ingick blandannat en stor tavla till deras ledningscentral, som skulle ange viss status för något hundratal platser inom basområdet, och möjlighet att koppla upp kommunikation.

Denna stora tavla monterades med sina lampor och tryckknappar på produktionsgolvet inom synhåll för ca 500 anställda av 25 nationaliteter. Tavlan var utformad som en karta över flygbasen, med startbanor, klargörningsplatser, ammunitionsbunkrar, luftvärnsbatterier osv tydligt utsatta. Även tydligt var kabelkulvertar för kommunikationen gick. Alltså ungefär allt man kan vilja veta inför ett planerat bombanfall mot flygbasen.

En dag kom en delegation från beställaren och hälsade på, med en hög flygvapenofficer. Han bleknade när han fick syn på tavlan, som alla kunde titta på. Och det blev ett d...a liv.