Byggahus.se

utjämna gammalt badrumsgolv

1. H
    Medlem Nivå 2
    Undrar om någon har ett tips om hur man på ett smidigt sätt kan utjämna ett fd badrumsgolv. Ett fd badrum ska bli sovrum. Just nu är det trägolv (ej spontad) med "inbyggd" lutning. Rummet är som insidan på en eka. Fallet från väggarna mot mitten (där golvbrunnen satt) är 3-4 cm. Antagligen har bjälklagret huggts ur och ett trägolv spikats på det. Det är en krypgrund under rummet (isolerat golv).

Uppepå ska det bli 14 mm vanligt furugolv.

Närmaste lösningen nu tror jag är att regla uppepå trägolvet med specialutskurna reglar (0-4 cm tjocka). cc30? Men gud vilket jobb!!!

Funderar även på att skära ut plywood och lägga typ tre lager på varandra utskurna efter nivåskillnaden på golvet (likt konturerna på en orienteringskarta). Liten skiva i botten, en större uppepå den och en ännu större överst.
    Var ett tag inne på att riva upp trägolvet men det är ju inte säkert att det blir lättare för det. Kanske skulle man lyfta en planka och kolla hur det ser ut under.

Flytspackel verkar ju lite övertänt eller? Rummet är ca 7 kvm

Martin Timell förespråkar ju tidningspapper om jag inte minns fel. Men det gör man kanske inte om det handlar om 3-4 cm, eller?

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Jag skulle tatt bort det befintliga golvet och satt nya golvbjälkar bredvid de gamla om de gamla verkligen är urhuggna sen fint golvspån på det.

Därefter kan man ju enkelt sopa rent och fint och lägga furugolv eller vad man nu vill i godan ro över hur enkelt det är.

Att hålla på med passbitar leder bara till svordommar och ett snart knarrande golv tippar jag på.

3. H
    Medlem Nivå 2
    Ja, plywood-iden var nog inte så bra. Det kommer med all sannolikhet att knarra.

Det är ett otroligt stabilt golv just nu. Det är därför jag inte vill riva i det. Men jag borde iaf lyfta en bräda för att kolla hur det ser ut under.

Funderar på om man kan använda EPScement istället. Blir det väldigt hårt? Rinner det ner i (de mycket smala) golvspringorna eller är det "lite" segt? Kan man isf lägga 2 lager lump-papp på det och sedan golv? (och använda lite längre skruvar där det behövs)

4. Thomas59
    Medlem · Nivå 12
    EPS-betong rinner inte på samma sätt som flytspackel men jag tvivlar på att det är en bra lösning. På EPS:en måste du i vilket fall flytspackla så det blir en ganska rejäl kaka.

Bästa tipset, ovan, är nog att ta bort det befintliga golvet och regla upp mot de gamla golvbjälkarna. Det är ganska snabbt gjort.

5. J
    Medlem Nivå 11
    EPS blir som torr tvättsvamp ungefär, håller inte att gå på knappt. Som Thomas59 skrev så kräver det flytspackel ovanpå också.
    Att ditt nuvarande golv känns stabilt beror bla på att bjälklaget är bra så v-g:s förslag kommer inte att ändra på det.
    Det är alltid på lång sikt bättre att riva bort det som är felaktigt/dåligt etc och ersätta med nytt som är bra, att pussla med nödlösningar blir aldrig bra.
    Jag skulle riva bort gamla golvet och gör som v-g föreslår.