Byggahus.se

Uthyrning av hus, vem ansvarar för stökiga hyresgäster?

1. M
    Medlem · Västra Götaland · 1 386 inlägg

martinradbo

Medlem
    Jag hyr ut ett radhus som jag äger och där jag tidigare bott.

Grannarna ringer nu mig och klagar på att mina nuvarande hyresgäster är högljudda på nätterna.

Jag har en dialog med hyresgästerna och avvaktar just nu för att se om problemet försvinner.

Men vem har det formella ansvaret om detta inte löser sig?
    Jag eller hyresgästerna?

Jag vill helst slippa säga upp dem då det kräver en massa jobb både med att bli av med dem och med att hitta nya.
    Men jag vill så klart inte att mina tidigare grannar blir helt vansinniga.

Vad säger juridiken?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 488 inlägg

hempularen

Moderator
    Tjaaa...

Du som fastighetsägare har ett ansvar för buller och andra miljöstörningar från din fastighet. Det är bara du som kan säga upp dina hyresgäster, om det skulle vara enda lösningen. Kommunen kan ålägga dig att lösa problemet, men då får det vara riktigt illa.

Men ev. brott eller skadeståndsgrundande beteende från dina hyresgäster ansvarar de själva för.

Här finns en viktig skillnad mot bostadsrättslägenhet. Om du hyr ut en bostadsrätt så ansvarar du fortfarande fullt ut mot föreningen, och därmed indirekt mot grannar. Om din andrhandshyresgäst bullrar eller på annat sätt bryter mot regler i föreningen, så går föreningen direkt på innehavaren. Är det då allvarliga överträdelser så kan bostadsrätten förverkas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.