Byggahus.se

Utgångar till trädäck och plattor i olika nivåer?

1. HOBBY ARCHITECT
    Medlem Nivå 8
    Jag håller på att rita ett hus där det är fyra olika utgångar till uteplatsen på baksidan. Delvis är det plattor utanför men det är också en del som är trädäck. Den enda utgången dit är för visso inte lika viktig och central.

Men mitt problem är att altaner som är trädäck brukar ju vara i samma höjd som golvet inomhus, medan altaner som har stenplattor är i samma höjd som marken ute. Då brukar det vara ett trappsteg där, men helst vill jag slippa det, för det ser lite lätt ynkligt och krammsigt ut om man ska vara petnoga och jag tycker det är så härligt om golvet ute och plattorna ute är i samma nivå för att få den där härliga ute-och-inne-smälter-ihop-känslan.

Nån som vet om man kan lösa detta på något sätt...?
    Har ni sett altandörrar som varit uppskjutna ett steg på insidan t.ex. Ungefär som en hög tröskel? Det vill man ju helst undvika såklart.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Magic_Villa_first_floor.jpg

Rektangeln till vänster är ett trädäck.

2. HOBBY ARCHITECT
    Medlem Nivå 8
  3. HOBBY ARCHITECT
    Medlem Nivå 8
  4. J
    Medlem · Nivå 6
    Det där med exakt samma nivå använder man ju sällan i Sverige pga snöproblematiken. Men visst, om man inte tänker använda utgången på vintern och dörren tåler att det ligger snö mot den så funkar det ju.

5. HOBBY ARCHITECT
    Medlem Nivå 8
    Jaha, det visst jag inte och har inte tänkt på. Tror du en glasdörr klarar snö? (Nu tänker jag mig mitt hus i ett varmt land, men ändå intressant att veta.)

6. A
    Medlem Nivå 12
    Vi har haft det så i 6-7 år utan några problem. Vintertid, öppnar vi altandörren (glas) då vi ser snön vilar mot dörren och skottar lite. Vi lägger gögst 1 timme varje vinter på detta. I princip går man med snöskyffel längst fasaden. Den bara glider mot virket.
    Och visst är det bekvämt! Aldrig mer altan som ligger under husets golvnivå!

• Laddar…