Byggahus.se

Utformning på fönsterbleck samt montering i PVC fönster

1. P
    Medlem · Sörmland · 9 inlägg

par.degerman

Medlem
    Hejsan,
    Håller på att byta några källarfönster och har handlat på mig PVC-fönster med karm från VEKA. Köpte också fönsterbleck från samma leverantör så de skulle passa rätt.

Nu när jag har fått grejorna ser jag att fönsterblecken inte är uppvikta på kortsidorna som mina tidigare bleck var. Funderar på om det är riktigt rätt, visst borde vatten kunna krypa in under blecket genom att det rinner runt kortsidan? Ska jag klaga hos försäljaren eller är det okej att bleck ser ut så här?

Har lite svårt att se hur jag ska montera fönsterblecken också. Det verkar fungera rätt bra att sticka in dem i en skåra under fönstret. Hur fäster jag? Utefog i springan där jag sticker in fönstret eller kanske i skarven mellan underkant av fönsterkarmen och blecket?

Tips eller ideér mottages tacksamt!

/Pär

2. jeppeknaster
    Medlem · 2 183 inlägg
    Har också köpt VEKA-fönster och tänkte montera det första imorgon. Jag kommer att fästa blecket i skåran undertill med en sträng silicon eller utefog.

3. Dalbotant
    Medlem · Dalsland · 3 070 inlägg

Dalbotant

Medlem
    Jag vet inget om de märken som du pratar om men vanliga fönsterbläck i plåt viker man upp själv om man inte beställer rätt mått från en plåtslagare. (Med uppvik)
    Men det finns i vissa delar av landet en tadition att jacka ur fönsterfodret även i nederkant vilket jag personligen inte förstår vitsen i, dock förutsätter ju även det att du viker upp dem själv.
    Så, har blecken du fått med precis samma mått eller finns det plats för att göra uppvik? Det är busenkelt att göra själv nämligen.

4. P
    Medlem · Sörmland · 9 inlägg

par.degerman

Medlem
    Nej blecken har redan rätt längd så man kan inte vika upp kanterna. Däremot såg jag nu att jag hade fått med några plastprofiler som verkar kunna passa som kanter om man skär till dem och sedan limmar fast dem på bleckens kortsidor. Det kanske kan vara något...

5. V
    Medlem · Halland · 4 007 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Gud vilket smäck ! Hur kan man skicka med fönsterbleck i samma leverans som fönsterna ??
    Finns inget som säger att det nya fönstret går att fästa i samma djupled som det gamla satt..
    Finns regler hur mycket ett bleck skall peta utanför fasaden samt hur ett uppvik skall utföras.
    Om man skall köpa hus och beger en besiktning är just fönsterbleck en punkt som besiktningsmännen tittar noga på....detta pga av att det är viktigt att det utförs rätt.

6. S
    Medlem · Örebro · 183 inlägg

Stefan_hallsberg

Medlem
    De färdiga fönsterbleck som saknar uppvik finns det att få till en avslutande plastskena som även går att fästa i karmen, Annars om man ska montera så ta en sträng fogskum, (ej starkt expanderande) eller om man har tegelkåk går det även med putsbruk eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.