Efter lite klurade så tror jag att jag fått med de mesta på värmesystem.
Det kommer värmas med vattenburen kamin i första hand.
Och om spotpriset är nära noll så kan elpatronerna få jobba.
Är där något uppenbart som jag inte tänkt på...
Expansionskärlet är tänkt att köra en variant av öppet/ slutet (ska prova med båda)
Handritad skiss av värmesystem med vattenburen kamin, pump, shunt och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skaffa ett laddpaket till kaminen ist. Du skall ju inte shunta in det utan det skall fyllas på automatiskt.... Tar lite foton på mitt system...

In och ut från kamin Rör och anslutningar vid slutet av en radiator i en källare, med fokus på säkerhetsventil och expansionsledning.
Skapa konto

Nere i källaren Källarförråd med värmeanläggning, inklusive kamin, rör, shunt, säkerhetsventil och expansionskärl.
Skapa konto

Shunten det går till radiatorerna längst upp från acc. Källarinstallation av cirkulationspump med kopparrör och säkerhetsventil.
Skapa konto

Och vid slutet system så sitter säkerhetsventil och exp. På returen för radiatorslingan VVS-installation i källare med rör, manometer, säkerhetsventil och etikett.
Skapa konto

Och jag skulle fundera på att ha elpatron så högt upp som möjligt på acc. Om du inte har ett jättebehov av värme till systemet som du kräver volymen.

En elshunt eller laddomat eller liknande bör i mitt fall inte spela någon roll eftersom kaminen står på ovanvåningen. Så ingen självcirkulation kommer ske. Snarare kan man behöva döda eventuell självcirkulation för att hålla värmen borta från skorstenen.

Glömde märkaut att den vänstra är en vanlig vvb som ser till att det alltid finns varmt vatten. Men om man eldar så går inkommande vatten genom de 2 slingorna i första tanken.

A Alexn72 skrev:
En elshunt eller laddomat eller liknande bör i mitt fall inte spela någon roll eftersom kaminen står på ovanvåningen. Så ingen självcirkulation kommer ske. Snarare kan man behöva döda eventuell självcirkulation för att hålla värmen borta från skorstenen.

Glömde märkaut att den vänstra är en vanlig vvb som ser till att det alltid finns varmt vatten. Men om man eldar så går inkommande vatten genom de 2 slingorna i första tanken.
Min kamin står också på en våning upp mot acc-arna. men laddomaten är kopplad mot en
Laddomat Rökgastermostat så går ju bara om jag eldar. således inte mkt till värmeförlust där-

Laddomaten tillser ju att vattnet i VMkamin inte är för kall och kyler ner eldhärden för mkt med sot och annat som resultat, den bidrar även till god skickning i acc-arna så en stor skillnad. du vill ju kunna värma upp acc-arna och från dessa shunta ut värmen till radiatorerna, annars får du ju väldigt svajig uppvärmning......

M MagicFingers skrev:
Min kamin står också på en våning upp mot acc-arna. men laddomaten är kopplad mot en
Laddomat Rökgastermostat så går ju bara om jag eldar. således inte mkt till värmeförlust där-

Laddomaten tillser ju att vattnet i VMkamin inte är för kall och kyler ner eldhärden för mkt med sot och annat som resultat, den bidrar även till god skickning i acc-arna så en stor skillnad. du vill ju kunna värma upp acc-arna och från dessa shunta ut värmen till radiatorerna, annars får du ju väldigt svajig uppvärmning......
Är det runt 20 grader i din kamin om den inte eldas och tankarna är varma eller blir det lite självcirkulation upp till kaminen?
Precis så är min tanke också fast med en shunt och en shelly uni eller arduino.
Så det blir en shunt för att hålla temperaturen uppe i kaminen och en som sköter radiatorketsen.

A Alexn72 skrev:
Är det runt 20 grader i din kamin om den inte eldas och tankarna är varma eller blir det lite självcirkulation upp till kaminen?
Precis så är min tanke också fast med en shunt och en shelly uni eller arduino.
Så det blir en shunt för att hålla temperaturen uppe i kaminen och en som sköter radiatorketsen.
Är nog allt som oftast en liten luftbubbla som stoppar den ligger ju lite på en egen slinga typ.... .
Jag tänkte som så att har det funkat dom senaste 50 åren så funkar det nu med. Jag tror man skall passa sig för att blanda i för mkt eldelar i sitt värmesystem för om strömmen går då måste man se till att pumpen fortfarande går .... Nödkylning i all ära men man vill ju ha huset varmt även om strömmen gått ...tror man kan skymta min backup historia jag har till laddpumparna på bilderna.. även så jag märkte att en fas hade gått i skåpet..;)

En eligen complet 650 rp har jag satt in

Och ja kaminen håller rumstemperatur normalt sett.

Vad för kamin har du tänkt dig?
I min Caminetti LW9 så sitter det en c-pump (start/stopp styrs av kaminen) & sedan satte jag en termisk blandningsventil mellan kamin & ack för att hålla rätt panntemp. Dom här prylarna är lite mindre & smidigare än ett Laddomat-paket.

L lat skrev:
Vad för kamin har du tänkt dig?
I min Caminetti LW9 så sitter det en c-pump (start/stopp styrs av kaminen) & sedan satte jag en termisk blandningsventil mellan kamin & ack för att hålla rätt panntemp. Dom här prylarna är lite mindre & smidigare än ett Laddomat-paket.
Som det ser ut idag så ett hemmabygge
Kaminen är idag inte vattenmantlad, funderingen går i att vattenmantla en del av skorstenen.
Kaminen eldas inte så mycket att tankarna kommer hinna fyllas.

Tomture61
Förstår inte vitsen med en vattenmantlad vedkamin :thinking:
När det finns vattenmantlade pelletskaminer (y)

• Gilla
lat
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag förstår inte varför jag ska köpa en till maskin för att finfördela veden innan jag eldar den.
Kamin ledningen är mysbelysning för min del.
Kan jag "kyla" kaminen så kan jag myselda hela dagen effektivt.
Idag får jag sluta elda när de blir för varmt i huset.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag tänker att veden har fördelen att man lätt själv kan producera bränslet småskaligt och inte behöver köpa pellets som transporterats långt, ibland över flera länsgränser. Lokalproducerat, energisnålt och utan onödiga transporter kan vara bra när samhället är drabbas av en energikris med skenande priser och ojämn tillförsel av prisvärda kilowattimmar.

• Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Tomture61
F fribygg skrev:
Jag tänker att veden har fördelen att man lätt själv kan producera bränslet småskaligt och inte behöver köpa pellets som transporterats långt, ibland över flera länsgränser. Lokalproducerat, energisnålt och utan onödiga transporter kan vara bra när samhället är drabbas av en energikris med skenande priser och ojämn tillförsel av prisvärda kilowattimmar.
Nackdelen med en vedeldad vattenmantlad kamin är att man inte kan elda hela tiden + effektiviteten mot en riktig vedugn som tar 60 l bränsle på en gång inte går att jämföra.
Vedkaminen blir svårare att sota också. Sotet sätter sig på de kallare ytorna i kaminen (rören med vatten)
En pelletskamin behöver i de flesta fall ej ngn acktank , räcker med en vv-beredare som kopplas till pelletskaminen .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.