Byggahus.se

Utformning av kommande kök i nybygge.

1. P
    Medlem · 20 inlägg

Pvesterlund

Medlem
    Godkväll!

Inför kommande köksmöte med bland annat HTH samt IKEA håller jag på och försöker fnula ut en bra layout på köket.

Jag har använt mig utav IKEAs verktyg online.

Vi vill gärna ha ett platsbyggt skafferi. Har försökt "göra ett" i IKEAs program med lite lösa väggar osv, det ser ju ut som det gör men tror man förstår tanken.

Vi har en köksö som inte syns på bilderna men den är klar och "spikad"

Köket är 15m2.

Tar gärna emot förslag och synpunkter på utformningen, saker att tänka på etc. Inget förutom det platsbyggda skafferiet är hugget i sten :rofl:. För någon utifrån som skulle komma och "besöka" oss, är det något som ser märkligt ut direkt eller som kanske i praktiken inte fungerar? Högt och lågt!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.png
    1-1.png

Alternativ 1, Ugn mikrohögskåp bredvid kyl och frys. intill skafferi.

2.png

alternativ 2, ugn mikro högskåp är längst till vänster bredvid vask.

3.png
    3-1.png
    alternativ 3 (inget platsbyggt skafferi) tog med detta för att kunna se ett alternativ utan platsbyggt skafferi.

helikopter.png
    helikopterperspektiv med mått

Skärmavbild 2020-11-12 kl. 19.55.46.png

Redigerat 12 nov 2020 19:59
  2. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 278 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Jag tycker att du ska fundera över arbetstriangeln i köket. Det är långt mellan vatten och spis och jag saknar avställningsyta vid kylen i alternativ ett.

3. B
    Medlem · Stockholms län · 19 425 inlägg

BirgitS

Medlem
    Det är praktiskt om om man kan stå vid spisen och samtidigt hålla koll på när något blir klart i ugnen och/eller mikron, dvs det är bra om de vitvarorna är nära varandra. Det är också praktiskt om det är nära mellan kylskåp och diskho eftersom det är mycket från kylen som ska sköljas eller skalas, och ska ingredienserna inte det så ska man ha dem på huvudarbetsbänken som i sin tur bör vara nära diskho och häll för att man inte ska behöva gå omkring och bära omkring på saker mycket. Det är det som brukar kallas för arbetstriangeln.

För att se hur lättarbetade kök är kan man tänka på hur det gick till när man lagade mat senast, t.ex. först tog jag fram x ur kylen och y från skafferiet, sen skalade jag x, sen hackade jag y för att slutligen steka båda delarna. Sen drar man ett streck på sina ritningar med hur man behöver gå för att göra allt det man gjorde. Det köksförslag som det blir minst streck på är det mest lättarbetade.

Så här lite snabbt tycker jag inget av dina förslag ser lättarbetade ut. Särskilt så är det långt mellan diskho och häll samtidigt som det inte finns någon naturlig huvudarbetsbänk (minst 80 cm bred) där man kan samla alla ingredienser och har plats för skärbräda och mixer eller vad som nu behövs, samtidigt som det efteråt ska vara lätt att hälla de skurna grönsakerna i en stekpanna etc.

4. U
    Medlem · Uppsala län · 244 inlägg

Urban J A

Medlem
    Håller med jobbigt kök att laga mat i. Det är många långa promenader för att laga något.
    Dessutom brukar man kräva spis och slask i samma bänk för bygglov. Många barn har skållats av pasta eller potatisvatten när man lyft kastrullen över dem.

5. major_tom
    Renoverare · Blekinge · 622 inlägg

major_tom

Renoverare
    Jag hade försökt ha så mycket bänkyta som möjligt i nedre högra hörnet, dvs både vask och spis, och sen fokusera på att ha förvaring, högskåp osv i övre vänstra hörnet. Det går inte att ha skafferiet i övre vänstra istället? för då kan du få rätt rejält med obruten bänkyta i nedre högra.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · 20 inlägg

Pvesterlund

Medlem
    Tack för inputs! Har nog inte reflekterat så mycket kring avstånden. Tror det har att göra med att där vi bor idag så är det ungefär samma mått så jag är ganska van att arbeta i dessa avstånd, däremot är kyl/frys och skafferi där vi bor idag mer än 3 meter bort och i ett zick zack mönster för att ta sig dit och ifrån, så det kan jag tycka är långt.

Hällen är som ni ser i ön, det finns en liten vask där samt den stora diskhon är vid fönstret.

att ha 2-2.5meter mellan stor diskho och spisen tycker jag nog inte är så långt, i alla fall inte för mig. det är två steg, jag testade precis i köket där jag har 2.4 meter från mikro till spis och bänk bredvid spisen.

Mycket bra synpunkter!

Grejen är väl att jag helst inte vill stå och titta in i väggen när jag lagar mat, det går inte att utforma rummet på IKEAS sida men det skall inte vara någon vägg på vänstra sidan, till vänster om häll och köksön. Det är öppen planlösning, man kommer kunna stå och se ut över matsal och vardagsrum. Därav att jag helst inte vill ha spisen in mot en vägg och bredvid den stora diskhon. Men det kanske går att få ut lite mer bänkyta och då bredd på samma ställe så att man får de där 80 cm! :)

Det är en liten vask i ön :)

Återigen, tyvärr hatar jag att stå och laga mat, vilket jag gör mycket. Och samtidigt stirra in i kaklet. Det kanske var otydligt men det skall som sagt inte vara en vägg på vänstra sidan av planlösningen utan det är öppet utåt dit. IKEAs program som har begränsningar...

Men man kan ju absolut ha mer väggskåp runt ön, eller kanske rentav ha Ugn/mikro högskåpet närmare hällen, bredvid altandörren?

7. major_tom

major_tom

Renoverare
    aha ja i så fall tycker jag nog att alt 1 funkar bäst. hade själv tänkt ha hörnskafferi men ändrade mig tyvärr, vilket jag nu ångrar! exakt när allt var på plats insåg jag hur jag borde gjort, vilket är väldigt likt alt 1, men har istället något som är mer som alt 3. mitt kök är dock mycket mindre så inte helt jämförbart eftersom jag behövt klämma in både vask och spis bredvid varandra.

• Laddar…
  8. B

BirgitS

Medlem
    När man har haft ett välplanerat kök så märker man hur dåligt det är med kök som inte är välplanerade.

Det är lätt hänt att man bryter ett ben och går med kryckor någon månad och då märker man hur viktigt det är med korta avstånd och sammanhållande ytor eftersom man inte kan bära något med sig. Har en släkting med ett mycket välplanerat kök med korta avstånd och sammanhållna ytor så hen kunde ta ut något färdiglagat från frysen och flytta det stegvis till mikron men kunde sen inte ta sig till matbordet med det färdiglagade utan fick ha en pall i köket och äta bredvid mikron. I något av dina förslag ser det ut som att man inte ens kan flytta något från frysen till mikron när man inte kan bära något.

9. P
    Medlem · 20 inlägg

Pvesterlund

Medlem

Okej okej, har du något konkret förslag på hur jag kan ändra?
    Visst det kan skita sig ibland, men hur ofta är det?...
    I början hade vi ön vänd åt andra hållet och endast en rektangelformad istället för dagens "L".

10. B

BirgitS

Medlem
    Det blir svårt att få ett bra kök när du kräver att hällen ska vara i en kökshalvö på ett visst ställe där det inte går att ha tillräckligt många skåp i rad.

Går det att ha kökshalvön från andra hållet, alltså att den börjar vid det indragna hörnet nere till vänster i helikoptervyn?
    Då kan man ju ha ett U-kök i nedre halvan av rummet och det blir ju mycket lättare.

Även att halvön sticker ut precis vid altandörren i stället för att först gå längs väggen gör ju att avstånden från den till skåpen vid fönstret blir mindre. 120 cm mellan bänklängder är bra för då kan man stå emellan och flytta saker från den ena till den andra bänken utan att behöva gå.

Tillägg:
    Det var kanske något av mina förslag på ändringar som du skrev om, jag förstår nog inte helt det du skrev.

11. M
    Medlem · Stockholm · 450 inlägg

Maximarcus

Medlem
    Vi har ett kök som jag ritat som inte är så olikt detta.
    Att kunna stå vid spisen och titta ut över huset/familjen var ett krav för mig också och något jag såhär i efterhand aldrig vill vara utan.
    Alternativ 1 saknar verkligen en yta intill kylen, det är en dealbreaker för mig. När man har handlat och ska fylla kylen vill man inte springa fram och tillbaka för mycket med varor.
    På planritningen sitter en vask till vänster om hällen, det gissar jag att du inte har tänkt ha längre. Om den ytan istället kunde vara bänk och kanske något större så skulle den ytan kunna funka för att mellanlanda kylvaror på, det är bara drygt metern från kylen.
    Det som ställer till det i mina ögon är altandörren. Den kan inte flytta till ”rummet ovanför”? Då skulle man kunna få en lång sammanhängande bänk med vask till höger om spisen. Jag har egentligen inte mycket till övers för de där små extrahoarna, om inte spisen ligger på en ren ö (inte en halvö som i ditt fall). Om möjligt känns det bättre att placera den riktiga hon någotsånär nära spisen istället.

Edit: att ha diskhon vid fönstret är trevligt men det blir ett jäkla putsande av fönstret. Har haft det, vill inte ha det igen.

12. P
    Medlem · 20 inlägg

Pvesterlund

Medlem
    Jag ska ta en funderare om vi ens behöver en altandörr där, den tar ju bort mycket yta. Isåfall kan man ju ha mycket extra bänkyta, och du säger nog någonting där med att ha vasken mot fönster. Har inte alls tänkt på det. Jag gillar att slabba och inte vara så försiktig när jag lagar mat. Då kanske det är bra med vasken någon annanstans!

jo vi måste ju ha den lilla vasken på halvön, men om vi tar bort altandörren och förlänger bänkytan samt flyttar kyl och frys så de får bänkyta bredvid.
    Kan nog även flytta diskhon närmare hällen och bara ha en ho, om halvön går ihop där altandörren är.

Vi har en altandörr i burspråket snett till vänster ovanför. Och ska jag vara riktigt ärlig så var det mest för att ha nära ut på altan via köket för att kunna bära ut maten, men hur många gånger per år gör man det...

Tack för input!

13. major_tom

major_tom

Renoverare
    funkar ju lika bra med fönster ist för dörr om det är för att ta med mat ut från köket som är det viktiga hehe, som en serveringslucka.

14. P
    Medlem · 20 inlägg

Pvesterlund

Medlem
    Vad säger ni om detta som nu dök upp ifall vi tar bort altandörren.

Takhöjd 2.70m
    Bänkhöjd 90cm?
    Vilket fönster ovanför bänk vid diskho istället för altandörr?
    11-11/13/15?

det är ett 11-11 fönster på högra sidan i nuläget.

Vi vill helst ha en symmetrisk utsida och det är 11-15 på andra sidan burspråket vid vardagsrummet. Problemet är väl att ett 11-15 fönster går för långt ned i köket.(istället för altandörr) Man vill väl inte ha fönstrets nedre kant i höjd med bänkskivan? 11-13 kanske löser problemet då iofs men då matchar det inte med övervåningen. Dilemma dilemma...

15. B

BirgitS

Medlem
    Standard bänkhöjd är 90 cm. För att hålla nere städningen är det bra om fönstrets underkant är åtminstone 10 cm över bänkytan. Med tanke på att fönstret är på en egen liten kort vägg så tror jag inte att det är kritiskt att det är lika stort som andra fönster. Men visst finns de som bygger om befintliga hus som har fönster som är lägre än bänkhöjden, det går det med (i alla fall så länge som fönstren går utåt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.