Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Utfart från min tomt till bostadsrättsföreningens väg

1. S
    Medlem · Halland · 8 inlägg

Skipper62

Medlem
    Jag har idag min utfart via fastigheten framför där finns det ett servitut, det är en grusväg som går parallellt med föreningens väg. Vid frågan om vi kunde ändra vår utfart så vi slipper sköta grusvägen fick vi nej av föreningen. Har de lagen på sin sida att säga nej?

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 789 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Ja om bostadsrättsföreningen är väghållare, t ex att det är deras enskilda väg så beslutar de om vem som får ansluta en utfart till vägen. Har du inga rättigheter i form av ett servitut eller deltagande i en gemensamhetsanläggning så kan de neka dig anslutning av utfarten. De kan också vidta åtgärder som att förbjuda motortrafik på vägen med undantag för behörig trafik o s v.

Men kolla upp vems vägen är. Är den verkligen bostadsrättsföreningens eller är det t ex en gemensamhetsanläggning (GA). Om det är en GA kan man ju tänka sig att din fastighet blir medlem i denna via en överenskommelse eller förrättning.

3. S

Skipper62

Medlem

Tackar skall kolla detta, har du tipps var man enklas hittar dessa uppgifter?(y)

4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 789 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Börja med att kolla fastighetskartan, ligger vägen i sin helhet på bostadsrättföreningens fastighet och tjänar inga andra fastigheter så är det ju med största sannolikhet en helt privat väg och ingen gemensamhetsanläggning. Fungerar vägen för även andra fastigheter så ökar sannolikheten att det är en gemensamhetsanläggning.

Vanliga hitta.se och klicka på visa fastighetsgränser så får du en idé. Lantmäteriet har en snyggare tjänst med med samma digitala grunddata.

• Laddar…
  5. Slumdog
    Medlem · 42 inlägg

Slumdog

Medlem
    Om jag minns rätt...
    De gemensamhetsanläggningar, servitutet mm som är knutna till dina fastigheter kan du se listade om du loggar på ”mina fastigheter” el liknande på lantmäteriets hemsida.

Redigerat 9 jun 2021 23:55
  6. S

Skipper62

Medlem
    har kollat det är föreninges väg, vi har idag ett sevitut längre ner på vägen detta för att bara få en utfart mot stora vägen det var ett krav tidigare när föreningen byggdes. Vi ville bara ha en utfart närmare vårt hus för att slippa vår långa grusväg men det blev tvär nej.

7. Slumdog
    Medlem · 42 inlägg

Slumdog

Medlem
    Vad är skälet till att neka? Om det är över ett dike så går det ju lösa med att lägga en trumma...

8. D
    Besserwisser · E · 20 438 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Att de inte vill ha fler påfarter. De medför tex merjobb vid snöplogning och annat underhåll.

9. Slumdog
    Medlem · 42 inlägg

Slumdog

Medlem
    Men är det ingen vägförening där ni bidrar till vägföreningen?
    Om ni är ett gäng fastigheter som nyttjar vägen så kan ni ansöka om bidrag från staten dessutom.
    Vår vägförening m cirka 20 fastigheter får bidrag som vi sedan låter gå till kommunen som sköter vägen.
    Vem vet, Brf:en kanske till och med redan får bidrag...

10. S

Skipper62

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    väg rönnaräcke.PNG

hej ett litet klipp, jag vill dra den blåa vägen, den svarta linjen är en tomtgräns som idag finns ett servitut på för väg. som ni ser har vi redan en utfart på deras väg. men tänkte slippa sköta den långa grusvägen själv, har erbjuit att vara med på väg kostnaderna men de säger bara nej.

//Kim

11. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 871 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Jag förstår dem. Det är väl snarare infarter än väg, säker med barn som lär sig cykla, hoppar hage och spelar landhockey eller vad de kan tänkas göra. Varför skulle de öppna upp för mer trafik där när du redan har en fungerande väg?

Det är nog bara att släppa den här idén.

12. K
    Medlem · Malmö · 1 674 inlägg

kindvall

Medlem
    Efter att ha tittat på Google StreetView kan jag nog också förstå föreningen. Det är en rätt smal infart till deras garage, inte en väg, så de vill nog inte ha dit någon genomfartstrafik. De vet ju inte om du säljer huset till någon som har en massa trafik till exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.