Hej forumet!
Har lurkat här ett tag och läst mycket men inte behövt skapa någon egen tråd, förns nu, tyvärr.
Blev husägare i somras, enplanshus med källare från 1968.

Det har väl varit en hyfsat smidig upplevelse fram till nu.
På juldagen fick vi stopp i avloppet, och vatten kommer upp ur toaletten i källaren. Jaja det är sånt som händer, bara att ringa jouren. 4000kr fattigare rann det på bra igen. Tills i torsdags när det blev stopp igen... De kom och rensade igen och jag bad dom att titta med kamera i röret för att se vad som bråkar där inne.

Röret av gjutjärnsmodell såg överlag bra ut, visst det har ju några år på nacken så vissa ålderstecken syns ju, lite slitage i botten av röret så att säga. (som orientering är det alltså den vågräta stammen som ligger under betonggolvet i källaren, åtkomst via renslucka i pannrunmet)
Som sagt såg allt hyfsat bra ut, inga rostflagor eller annat bös, tills vi kom dryga 6m in. Där är det någon slags hård beläggning i botten av röret upp till nästan halva rörets höjd, vilken bildar nästan som en vägg som utgående avloppsvatten slår emot och såklart fastnar något där rätt vad det är.
Denna beläggning kallade rens-killen för Utfällning och han sa att sådant kan uppstå i just gjutjärnsrör.

Deras metod för att slipa insidan av rören består tydligen i att de kör med någon kedja genom röret. Detta trodde han inte skulle hjälpa, men kan vara värt att testa då alternativet är att ta upp golvet och byta röret, vilket säkerligen är mer än tio gånger dyrare.

Skulle bifoga en bild på eländet men det verkar inte gå via mobilen. Lägger in en bild när jag har möjlighet att redigera inlägget från en dator.

Så, utifrån min beskrivning ovan, vad tror ni om läget? Är detta något man kan fixa utan att byta hela röret? Vilka metoder finns?

Jag inser att det säkerligen är det bästa att byta skiten. Men jag åtgärdar hellre röret nu för en lägre kostnad så vi kan planera ett byte senare om något år.
Rörinspektionsbild visar utfällning i avloppsrör, med mätaren som visar 5.64 m djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Utfällningen kan bestå av kalk. Jag skulle testat en fräsning i första hand.

Immobil skrev:
Utfällningen kan bestå av kalk. Jag skulle testat en fräsning i första hand.
Är detta något du själv varit med om eller på annat sätt har erfarenhet av?

Japp, här nere har vi mycket kalk i vattnet och då är detta scenario inte ovanligt. Flera av de fastigheter vi sköter, har just detta problem.

Bild inifrån en rörledning med synliga avlagringar och potentiellt fräsarbete utfört, risken för hål nämnd av rörinspektör.
Skapa konto

Inspektion av rörledningens insida med synlig mätsträcka och potentiell fräsningspunkt.
Skapa konto

Testa att fräsa. I bästa fall så blir det som på bilderna,
I värsta fall så går det hål på ledningen ( beroende på ledningens godstjocklek)

/ Andreas - Rörinspektör

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
dj_fluffy skrev:
[bild]

[bild]

Testa att fräsa. I bästa fall så blir det som på bilderna,
I värsta fall så går det hål på ledningen ( beroende på ledningens godstjocklek)

/ Andreas - Rörinspektör
Finns det olika metoder för detta? Han jag hade hos mig talade ju om någon kedja de körde med. Fast han kallade det ju för att slipa rören, inte fräsa.
Tack för bra och snabba svar!

Slipa/fräsa, kärt barn har många namn :)
De bilder på ledningen som jag la ut tidigare, är rensade med kätting ( kedja) kopplad på en rensvajer. Finns bra många olika modeller på rensverktyg för detta ändamål. Rensningen bör dock göras utav rutinerat folk, som även kikar ner i ledningen med kamera då och då så att man kan fastställa att allt går som man tänkt sig,

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
dj_fluffy skrev:
Slipa/fräsa, kärt barn har många namn :)
De bilder på ledningen som jag la ut tidigare, är rensade med kätting ( kedja) kopplad på en rensvajer. Finns bra många olika modeller på rensverktyg för detta ändamål. Rensningen bör dock göras utav rutinerat folk, som även kikar ner i ledningen med kamera då och då så att man kan fastställa att allt går som man tänkt sig,
Okej. Verkar efter lite sökningar på google som att kedja/kätting är det vanligaste sättet. Jag såg framför mig att man kanske kunde köra någon slags borrkrona eller fräs genom röret, men inte läst på någon firmas sida att det är något som görs.

Verkar dock inte hitta någon mer firma i Örebro som gör detta förutom VOAV som var här och spolade förra veckan. Och på honom lät det ju inte direkt som om detta var något de kunde rå på med sina metoder.

Någon som vet någon mer firma baserad i Örebroområdet som kan tänkas syssla med detta?

Det finns nog flera firmor i Västerås som kan tänkas lösa ditt problem ! 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.