Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 169 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 169 inlägg
Det där är nog som du skriver utfällning. Orsakas av fukt. Låter du det vara så i åratal försvagas betongen.
Kontrollera dräneringen, stuprör o vattenrör invändigt.
Jag hade samma hemma hos mig, då orsakades det av kondensvatten från utedelen på luftvärmepumpen. När jag ledde bort vattnet från husväggen slutade tomteskägget växa på insidan.
Ändring nu när insåg att bilden var utifrån?
Är det på flera ställen eller bara ett hörn?
När dränerades det runt huset sist?
Kontrollera dräneringen, stuprör o vattenrör invändigt.
Jag hade samma hemma hos mig, då orsakades det av kondensvatten från utedelen på luftvärmepumpen. När jag ledde bort vattnet från husväggen slutade tomteskägget växa på insidan.
Ändring nu när insåg att bilden var utifrån?
Är det på flera ställen eller bara ett hörn?
När dränerades det runt huset sist?
@Duttarmajster Tack för svar
Det är på båda källarmurarna (var sida om dörren) men bara längst in längs hörnet så som du ser där och ingen annanstans. Jag kände lite längst ner i hörnet där det saknades en liten bit vägg och man kände frigolit och där var det snustorrt trots att det regnade friskt i lördags.
Det dränerades runt huset 2011 av förra ägaren. Dock ligger huset i en backe med skogen ovanför, så det kommer en hel del vatten, plus att berget i backen är urkilat för huset.
Jättebra tips att borsta bort allt och se om det kommer tillbaka, ska testa det imorgon, tack
Det dränerades runt huset 2011 av förra ägaren. Dock ligger huset i en backe med skogen ovanför, så det kommer en hel del vatten, plus att berget i backen är urkilat för huset.
Jättebra tips att borsta bort allt och se om det kommer tillbaka, ska testa det imorgon, tack