Byggahus.se
Såhär ser våra källarmurar ut. Undrar om det är något man behöver oroa sig för? Vad kan ha hänt? Kan det vara bara mur som är påverkad, eller även grunden? Ser inga tecken alls på insidan källarväggen.

• 45775973-C6BE-4E78-8E43-BCD8F3FBE838.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duttarmajster
Det där är nog som du skriver utfällning. Orsakas av fukt. Låter du det vara så i åratal försvagas betongen.

Kontrollera dräneringen, stuprör o vattenrör invändigt.

Jag hade samma hemma hos mig, då orsakades det av kondensvatten från utedelen på luftvärmepumpen. När jag ledde bort vattnet från husväggen slutade tomteskägget växa på insidan.

Ändring nu när insåg att bilden var utifrån?
Är det på flera ställen eller bara ett hörn?
När dränerades det runt huset sist?

• Gilla
Millatomat
  • Laddar…
Duttarmajster
Oavsett så börja med att sopa bort allt vitt och se om det byggs på nytt, har det inte gjort det på ett år så är det ett gammalt problem som redan är löst.

• Gilla
Millatomat
  • Laddar…
@Duttarmajster Tack för svar :) Det är på båda källarmurarna (var sida om dörren) men bara längst in längs hörnet så som du ser där och ingen annanstans. Jag kände lite längst ner i hörnet där det saknades en liten bit vägg och man kände frigolit och där var det snustorrt trots att det regnade friskt i lördags.
Det dränerades runt huset 2011 av förra ägaren. Dock ligger huset i en backe med skogen ovanför, så det kommer en hel del vatten, plus att berget i backen är urkilat för huset.
Jättebra tips att borsta bort allt och se om det kommer tillbaka, ska testa det imorgon, tack :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.