Byggahus.se

uterums väggar

377 läst  6 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    hej
    jag håller på bygga uterum, jag tänker att isolera väggarna, på ut sidan panel, vindpapper, isolering, gips skiva.
    jag undrar om jag gör rätt eller ska göra på annat sätt?

Med vänlig hälsning salar

2. P
    Medlem · Nivå 12
    Hej. Så kan du göra, Om du vill sätt OSB på insidan innan gips. Då blir det stabilare + att du kan hänga upp saker överallt. Skönt slippe leta reglar :=)

3. P
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag ska sätta innan gipset osb skiva.

Tack för svaret

4. L
    Medlem Nivå 3
    Jag valde samma lösning som du tänker, förutom att jag satte råspont istället för gips. Ville inte ha organiskt material i uterummet, då jag inte har det uppvärmt året runt. Har inte mer än 5 grader där ute på vintern.
    Med facit i hand hade jag valt någon form av innerpanel istället. Råspont har s pass hög fukthalt så den delar på sig en hel del trots att den är nogrannt skruvad mot väggreglarna.

5. T
    Husägare · Nivå 10
    Är inte råspont organiskt material menar du?

6. L
    Medlem Nivå 3
    Jo, du har såklart helt rätt. Jag har valt organiskt material i allra högsta grad. :)
    Det jag menade med det hela är att pappen i gipsskivorna är benägna att mögla i det fuktiga klimatet där blir i ett uterum. Skulle man dessutom välja att spackla gipsskivorna så riskerar spacklet spricka med temperaturskiftningarna.

Är uterummet en fullt isolerad och uppvärmd vinterträdgård är det en annan femma. Då är det iprincip att betrakta som bostadsyta.

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 2
    Finns skivor i typ minerit som tål fukten.
    Det blir dyrare, ja, men eftersom det skall stå länge så är det bättre att göra det rätt från början. Vissa behöver man inte spackla utan är avsedda för att vara väggbeklädnad, Dock får man skivskarvar och regelbundna skruvhål.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka