Byggahus.se

Uterum - Växthus - ångspärr

1. U
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Vi har byggt en kall entre (uterum)till vårt nya hus. Förutom entre kommer vi även att ha växter där eftersom det ligger mot söder och har stora glas partier.

Funderar på hur vi ska göra med fuktspärr.
    Stommen är av trä och består av 22mm panel, luftspalt 10mm, vindduk, 95 regel, ångspärr??, 10 regel, 22mm trä panel.

Golvet är isolerat med 15cm frigolit.
    Tak 120mm glasull, luft spalt, läkt, plåttak
    Självventilation (ventiler i väggarna)

Fråga:
    1. Ska jag sätta 95mm isolering och plast på insidan som ångspärr
    2. Eller bara isolering utan ångspärr
    3. Eller skippa både isolering och ångspärr

Det kommer ju bli fuktigt från och till, dels från vattning av blommor och dels från värme vandringen..

2. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Jag tänker såhär:
    *Plasten är till för att skydda så att fukt inte tränger in och kondenserar inuti isoleringen
    *Man måste se till att alltid ha varmare (fuktig) luft på insidan, blir det kallare på insidan kan man få en reverserad kondensation (tex på våren).
    *Jag antar att ytterväggen till huset är intakt (inkl ev plast osv) - annars skall man ju bygga som huset är byggt helt enkelt.

Hade jag byggt ett sådant uterum, skiljt från huset mha vägg/dörrar, så hade jag nog valt isolering med hygroskopiska egenskaper (typ isolina) och inte plast. Nu verkar ni redan ha isolerat med glasull (iofs bara 120mm) och tänkter ha 95 mm i väggen. Detta skulel jag tror klarar sig utan plast (jag har utan plast i fritidshuset, 10 år hitills utan problem), MEN iom att ni skall ha växter där så kan det ju bli rejält fuktigt, så jag hade nog då satt plast i golv och vägg och sett till att ventilera bra istället för att inte riskera mögel inuti isoleringen...sen får man ha element(frostvakt - eller iaf se till att temperaturen inte sjunker under utetemperaturen därinne...

/K