Byggahus.se

Uterum med el-golvvärme?

1. I
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Finns det någon möjlighet att lägga värmeslingor(el) i ett uterum med träbjälklag?
    Typ isolerad trossbotten, golvspån, värmeslingor och sedan golvbeklädnad(typ laminat).

Någon som vet något kring detta, hur man ska bygga och tips på värmeslingor? Uterummet kommer inte att vara varmställt vintertid, men användas då och då...

Mvh
    Sören S.

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Om du ändå ska värma en lätt konstruktion med el förstår jag inte varför du ska lägga in golvvärme. Kan ju lika gärna värma med fläkt när det behövs? Går fortare och kostar mindre i installation

3. I
    Medlem Nivå 3
    Kommer säkert att använda fläktar också men golvvärme ger tycker jag en bättre komfort, höst, vår och vinter. Är ju mer för trevlighetens skull. Priset är naturligtvis ett övervägande, vad kan det kosta?

4. M
    Medlem · Nivå 7
    Tja, beror ju på hur "inomhuslik" konstruktionen är. I princip bör ju samma lösningar som i vanliga rum gå att använda. Bara att söka lite på elgolvvärme. Finns olika kit beroende på yta. Det vanligaste är ju att den förläggs i flytspackel.

Fast jag måste hålla med Åsa. Golvvärme känns inte så lyckat i en konstruktion som inte alltid är uppvärmd. Värmen blir rätt trög så det kommer ta tid för dig att får upp värmen när du vill använda rummet på höst och vår. Att överdimensionera för att snabbt höja temp finns det begränsningar på i ett träbjälklag. Tror det är max 80 el 100 w per kvadratmeter.

Redigerat 24 mar 2015 10:28
  5. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Gammal tråd, men bumpar den:
    Jag är med på att golvvärme har en viss tröghet, även på isolerat träbjälklag( än mer på platta förstås).

Men varma golv upplevs ju som varmare så en lägre temperatur ger mer komfort, och kompletterar mzn golvvärmen med tex en värmefläkt, om man skall värma upp tillfälligt, så borde denna kombo var rätt bra

/K