Vi ska göra vid vårt uterum som husets förra ägare givet en stark "budget-känsla" samt satt en hemsk 80-talsprägel på. På golvet ligger i dag laminat....och på väggarna lika så. Det är ett fristående uterum som är helt oisolerat idag. 2 av de fyra väggarna består av hela glaspartier och två av väggarna är hela väggar sånär som på de översta 30 cm som består av någon slags hårtplast för att hålla vind och djur ute. Väldigt torftigt alltså.

Nu vill vi fräscha upp det och göra det lite mer mysigt, men ändå inte med målet att isolera det med syftet att kunna göra rummet beboeligt under kallare årstider (nov-april). Men vi vill isolera de väggar som är hela, dvs de som inte har stora fönsterpartier, för att stänga ut värmen på somrarna.Vi vill även isolera lite underifrån för att undvika drag om fötterna då det förekommer mycket småbarn i vår umgängeskrets och många små befinner sig direkt på golvet.

Nu är frågan. Hur gör vi när vi ska renovera golvet? Jag gissar att dagens laminatgolv ligger på spånskivor. Dessa kommer vi kassera och målet är att ha frosttålig klinkers som ju läggs på golvgipsskivor. Men hur ser det ut därunder? Vad isolerar jag bäst med - glasfiber eller cellplast? Ska jag ha något ytterligare material under golvgipsskivan för att göra golvet mer stabilt?

Nästa fråga: Hur gör vi när vi isolerar väggarna. Idag består uterummet av en regelstomme. Oljad träpanel utgör utsida och på insidan sitter den hemska laminaten. Däremellan finns ingenting i dagens läge. Men om vårt mål nu är att isolera - ska det till något ytterligare material mellan ytterpanelen och isoleringen eller mellan isoleringen och vårt nya innerväggsmaterial (väggips med strukturgips på)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.