Vad jag förstått så ska man se till att torka virke innan man använder det, då det krymper i en del under tiden det torkas. Vän av otålighet så har jag smällt ihop ett kryssbensbord i ek på rått virke jag sågat ut med motorsågen. Det är en ganska grov konstruktion som kommer stå ute i vått och torrt. Det flyttar man bara en gång.
Men när man ska göra utemöbler hur viktigt är det då att torka virket först? Kan det torka på plats i konstruktionen? Vad kan hända?
Läste som hastigast denna artikeln. http://www.nysagat.se/ra-hyvlad-ek-blir-grindar/
Ska man behandla ett sådant bord? Det snackas om svart mögelprickar vid behandling av linolja på ek, någon med erfarenhet?
Men när man ska göra utemöbler hur viktigt är det då att torka virket först? Kan det torka på plats i konstruktionen? Vad kan hända?
Läste som hastigast denna artikeln. http://www.nysagat.se/ra-hyvlad-ek-blir-grindar/
Ska man behandla ett sådant bord? Det snackas om svart mögelprickar vid behandling av linolja på ek, någon med erfarenhet?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Snyggt,
Jag är ingen expert men jag kan ge följande tips.
Du ser ut att ha lite marginal kvar på längden på bordsskivan, Täta igen porerna i ändträt (vanligt trälim funkar fint) så torkar det jämnare och du minskar risken för ändsprickor. Om något år eller så så kan du kapa av några centimeter på längen på skivan.
Fäst skivan så att den kan röra sig lite på bredden (på längden händer det inte så mycket)
Nästa gång du gör ett lika snyggt bord, försök att "kvartssåga" planken till skivan (bara stående årsringar) så kommer du inte få lika mycket problem med att de kupar sig vid torkning.
Jag är ingen expert men jag kan ge följande tips.
Du ser ut att ha lite marginal kvar på längden på bordsskivan, Täta igen porerna i ändträt (vanligt trälim funkar fint) så torkar det jämnare och du minskar risken för ändsprickor. Om något år eller så så kan du kapa av några centimeter på längen på skivan.
Fäst skivan så att den kan röra sig lite på bredden (på längden händer det inte så mycket)
Nästa gång du gör ett lika snyggt bord, försök att "kvartssåga" planken till skivan (bara stående årsringar) så kommer du inte få lika mycket problem med att de kupar sig vid torkning.
Tack så mycket!
Hur skulle det kunna se ut? I nuläget ligger det 3 st (vid kryssen och en i mitten) mindre reglar som håller ihop bordet i bredd (2 skruv per planka)I ivp skrev:
Ännu mer att lära sig gällande sågning . Ny värld detta. ("Kvartsågning" höger på bilden?) Tror det kan bli svårt att lösa med motorsågen. Använder en teknik där jag låter svärdet gå lodrätt( som vänster på bilden) och jobba mig ner i stammen. Men det kanske nog kan gå bara att man får jobba lite mer med att rotera och fixera stock-delarna lite mer.I ivp skrev:
’Men när man ska göra utemöbler hur viktigt är det då att torka virket först? Kan det torka på plats i konstruktionen’
Virke ska vara acklimatiserat till där det ska vara. Generellt ska alltså virke till innemöbler vara torrt medan till utemöbler ska det inte vara det. Har byggt utemöbler av drypande virke och det har gått utmärkt. Dessutom gör ju årstidsväxlingarna att utemöbler går igenom hela skalan från konstant regnblöta i ett halvt år till djupfrusna till trettio graders varmglödgade, så vilket tillstånd virket var vid just byggandet har mindre betydelse i sammanhanget. Gud vilket fantastiskt material trä är förresten!
Virke ska vara acklimatiserat till där det ska vara. Generellt ska alltså virke till innemöbler vara torrt medan till utemöbler ska det inte vara det. Har byggt utemöbler av drypande virke och det har gått utmärkt. Dessutom gör ju årstidsväxlingarna att utemöbler går igenom hela skalan från konstant regnblöta i ett halvt år till djupfrusna till trettio graders varmglödgade, så vilket tillstånd virket var vid just byggandet har mindre betydelse i sammanhanget. Gud vilket fantastiskt material trä är förresten!
Om du byter till en skruv i mitten på plankan så funkar det ju, då kan ju varje indviduell planka röra sig. Jag tänkte att skivan var limmad men ser nu att så inte är fallet och då minskar ju risken/problemet. Ju bredare desto mer rörelse. Aternativet är väl bleck med avlånga hål.J joppwolmer skrev:
Ang att kvartssåga, har du sågat detta på frihand???? Då har du förtjänat ett litet sågverk nu
Nåväl man behöver inte krångla till det så mycket som på bilden till höger för att få ut stående årsringar. Genomsåga en bit i mitten, så tjock som du vill ha. Ta bort biten i mitten på den för att slippa märgen/kärnan. Sen tar du ut en eller två bitar ur varje halvcirekel. Vips så har du 4-6 plankor med stående årsinrgar.
Tack för alla tipsen! Det är så kul att jobba med trä och få lägga till mer kunskap till biblioteket.
Precis, det är sågat på frihand. Det är en teknik som jag blivit så överraskad över hur bra det fungerar. Man sågar med botten av toppen av särdet i gungande rörelser i ett lodrätt spår. Vilket gör att man kan använde en betydligt 'svagare' såg för att ta sig igenom vs. När hela svårdet går mot trät. Bordet är sågat helt med en Stihl msa 220 batterisåg.
Eftersom jag nte har några maskiner som kan lyfta och flytta stockarna så har jag dragit mig för att investera i ett sågverk.
Precis, det är sågat på frihand. Det är en teknik som jag blivit så överraskad över hur bra det fungerar. Man sågar med botten av toppen av särdet i gungande rörelser i ett lodrätt spår. Vilket gör att man kan använde en betydligt 'svagare' såg för att ta sig igenom vs. När hela svårdet går mot trät. Bordet är sågat helt med en Stihl msa 220 batterisåg.
Eftersom jag nte har några maskiner som kan lyfta och flytta stockarna så har jag dragit mig för att investera i ett sågverk.
Svara på frågorna är andra bättre på, men måste säga att jag är imponerad! Snyggt bord! Har själv knappt använt min såg alls ännu, men att få till något sådant på frihand känns som det måste vara rätt svårt? Men du måste väl stödja dig mot något annat i alla fall för att få det så rakt?
Tack så mycket! Jag trodde detta också... Men när jag väl satte igång så funkade det rätt bra. Visst, detta första projekt har ju en del felmarginaler i dimensionerna, men för ändamålet funkar det.L Lilllen skrev:
Här ser du den första testen med att såga ut en stock/pelare. Den fick lite mycket böj, men kan fungera som 4 rejäla ben till något annat bordprojekt.
Kom över denna frihandstekniken nyligen här.
Med lite träning så tror jag man kan få till riktigt fina plankor utan specielt dyr utrustning.
Mitt första "sågverk" var en alskan mill som jag byggt själv med några gängstänger och muttrar, borrade 2 hål i svärdet, tog typ en förmiddag. Det på en 2.4kW elektrisk oregon såg som jag köpte på granngården för 1600 spänn.J joppwolmer skrev:
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 7 534 inlägg
Ett problem när man bygger av virke som är helt vått är att det har en tendens att slå sig/vrida sig och plötsligt är inte bordskivan så plan längre
Produkter som diskuteras i tråden