Byggahus.se

Utemöbler - designklassiker jämfört med billiga kopior

7k läst  22 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Dags att köpa utemöbler? Då är det en god idé att jämföra priser och även titta på alternativen till de där designklassikerna. Hög kvalitet och känt märke ställs mot mer eller mindre lika kopior för en bråkdel av priset.

Du kan läsa artikeln här: Utemöbler ? designklassiker jämfört med billiga kopior

2. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Visst skiljer det, men en kopia kommer för alltid att vara en kopia och aldrig bli något annat. Ungefär som att köpa en affisch av ett känt konstverk och rama in det. Du har bilden, men inte originalet! Nu bryr sig många inte om det är original eller kopia, men man måste alltid tänka att det först måste finnas ett original att kopiera.

• Laddar…
  3. R
    Medlem Nivå 1
    Jag kan inte riktigt se hur artikeln kan komma som någon direkt överraskning. En möbel (eller vilken produkt/tjänst som helst egentligen) som är utformad & producerad av ett företag till pris X, och som sedan kopieras och säljs är ju alltid billigare (det finns säkert undantag). Köparen får själv göra valet att gå omkring i ett par skor av märke "Abibas" jämfört med originaltysken. Lite svårare blir det ju när man handlar rena kopior av Canada Goose-jackor eller Lacoste-skjortor där produkterna är gjorda att se ut exakt som originalet.

Vad det gäller möbler & inredning så …*well, smaken är ju som baken. Funktionsmässigt kan ju en kopia av en "designklassiker" vara lika bra byggd som originalet, även om så ofta inte är fallet. Personligen skulle det kännas lite snålt att köpa något som är så snarlikt originalet att man inte vet om det kommer från källan eller ej. Då finns det alldeles säkert andra grejer som inte är kopierade, och som inte alls kostar skjortan (originalskjortan alltså).

För några år sedan var ju sajten Designers Revolt uppe på tapeten, och tydligen kan man nu inte komma in på sajten pga just upphovsrättsliga diskussioner. Här är en annan kommentar kring nämnda sajt.

Man får oftast det man betalar för, och även om dyrt inte alls behöver betyda bra kvalitet så är det omvända oftare sant.

• Laddar…
  4. K
    Medlem Nivå 5
    Så fantastiskt lika tyckte jag inte de var

5. G
    Anonym
    Hur är de billigare kopiorna producerade? Under schyssta förhållanden?

• Svara
  6. S
    Medlem Nivå 8
    För min del sitter jag hellre skönt än dyrt. En utegrupp för 4 pers för 46 000 känns för min del inte särskilt prioriterat. Å andra sidan så samlar jag inte heller på möbler likt en konstsamlare. :)

7. T
    Medlem Nivå 2
    Kan tillägga att Rusta har ett alternativ till Grythyttans trädgårdsmöbler som är minst lika sköna att sitta i med samma "gung", men redan andra sommaren så ser man rostprickar i färgen på stålstommen - där ligger kanske prisskillnaden i kvaliteten på utförandet

8. T
    Anonym
    Man får oftast vad man betalar för

• Svara
  9. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Många människor vill betala dyrt för ett märke

10. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Jo, det gör det, men någon måste tillverka märkessakerna och få betalt för utveckling och arbetet som kan vara ett hantverk i mindre serier. Att sedan någon kommer och masstillverkar kopior i ett låglöneland, gör att flera kan ta del av något likt originalet, men vad händer om ingen vill göra originalet och få betalt för det?

11. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Lika skönt som grythyttan skulle jag inte säga, men man vänjer sig efter ett tag och då sitter de skönt ändå, men som sagt tidigare är det inte samma kvalitet, och inte enbart på grund av rosten

12. M
    Medlem Nivå 6
    Vi gjorde misstaget att snåla och köpte de vita "Matgruppen Visby från Chilli" till stugan för några år sedan - fina att se på i början, men urusel kvalitet och nu några år senare har jag fått laga alla bordsbenen som spruckit, alla skruvar har rostat, de vita träpluggarna som täckte skruvhålen har ramlat bort och bordets yta är helt förstörd, bucklig, trasig och fuktskadad. Även om möbelgruppen var billig och faktiskt höll ett år, så känns det snabbt inte alls vare sig billigt eller ens prisvärt. Nu när vi måste köpa nya trädgådsmöbler, igen, så får det bli bättre kvalitet. Inte värt att ha fula och halvtrasiga möbler i flera år och sedan behöva köpa nya trädgårdsmöbler igen alldeles för snabbt.

13. E
    Medlem Nivå 4
    Artikeln beskrev inte med ett enda ord något om den faktiska kvaliteten (mer än att locka läsarna med ordet "kvalitet"). Artikeln säger inte mer än vad lite googling under fikat ger.

• Laddar…
  14. S
    Anonym
    Jag tycker att det är jättebra att det finns kopior på de där möblerna alla suktar efter, så att alla kan köpa oavsett hur mycket pengar man har. Det syns väldigt tydligt på bilderna att originalet är mycket mer gediget än kopian. Särskilt den sista jämförelsen. Så jag tycker att, ja det är värt det! (Om man har råd).
    Har själv grythyttans och vi prutade när vi köpte dem. Det går att få ner priset och sedan har de rea ibland.

• Svara
  15. engs
    Medlem Nivå 7
    Om designern för prylen ifråga är död sedan länge, skulle jag inte ha några samvetskval på att köpa en ren kopia. Däremot kan det som du säger vara en kvalitetsskillnad som gör att man hellre väljer originalet för den sakens skull.

I de fall när designer ligger i jorden sen länge och man dessutom leasar ut tillverkningen till någon större fabrik, tappar man enligt mig också den subjektiva "genuina" känslan i originalet. Säg att Grythyttans stålmöbler skulle upphöra med tillverkningen i Grythyttan och istället leasas ut till någon fabrik i världen där de tillverkar ett otal vitt skilda "original" sida vid sida.

Då skulle det enligt min moraliska kompass inte längre finnas någon nytillverkat original utan bara kopior. Även om lagstiftningen säger något annat.